| Kázeň 11.12.2016
3.adventná nedeľa „Čakanie na Spasiteľa“ Piesne: 2, 21, 3, 25 A.4 Liturgické texty: Iz 40, 1-11; 2Tes 5, 16-24; Mk 1, 1-8 Kázeň: J 1, 19 – 28 Milé sestry, drahí bratia v Pánovi! Pred časom som mal možnosť prečítať si veľmi zaujímavý článok o jednom psíkovi v japonskom Tokiu. Jeho pánom bol v dvadsiatych rokoch minulého storočia človek, profesor katedry poľnohospodárstva, ktorý denne cestoval do práce vlakom. Psík ho chodil vyprevádzať na stanicu a podvečer ho na stanici vždy čakal. Jedného dňa sa však psík svojho pána nedočkal. Majiteľ psíka v práci zomrel. Jeho rodina si psíka ponechala. No on, hoci mal v čase smrti svojho pána ešte len 16 mesiacov, verne prichádzal každý deň ráno a večer na stanicu. Niekedy tam ostal celý deň a vyzeral svojho pána. Robil tak celých desať rokov. Už po 9. roku mu zamestnanci staničky, ktorých dojímala psíkova vernosť, postavili bronzovú sochu. Po roku pri nej napokon aj zomrel – čakajúc verne na svojho pána. Tretia adventná nedeľa, ktorú dnes v kresťanskej cirkvi slávime, sa tematicky venuje postave Jána Krstiteľa. Z evanjeliovej ponuky príbehov o Jánovi som si pre dnešok zvolil prečítaný text z Jánovho evanjelia, ktorý nám svedčí o tom, ako Ján Krstiteľ čaká na Mesiáša. To je jeho záujem, presvedčenie, dokonca by sa dalo hovoriť o životnom štýle. Pozrime sa preto dnes na jeho príklade, čo môže pre nás znamenať: Čakanie na Spasiteľa: 1. Pán
prichádza: Ukáž svojim správaním na Neho! Ľudia spájali Jána s Kristom. Z prečítanej state evanjelia je to celkom zrejmé. Židovská rada za ním vysiela akúsi oficiálnu delegáciu. Sú to, dnes by sme povedali, kompetentní ľudia: kňazi a levíti. Teda teologicky vzdelaní, nábožensky fundovaní a študovaní páni. Títo ľudia majú zistiť, či snáď sám Ján nie je Mesiáš. Poznajú predpovede prorokov o prísť majúcom Spasiteľovi. A Ján Krstiteľ sa im na Neho podobá. Silne im Ho pripomína. Tak silno, že si ho s Mesiášom zamieňajú. Očakávanie Mesiáša Jána mení. Pán Ježiš sa totiž v tom čase ako Mesiáš a Spasiteľ ešte neprejavil. I Ján pozná Písmo. Prichádzajúci Kristus mu je príkladom, stáva sa mu Pánom, je Jánovým vzorom a predmetom jeho obdivu a úcty. Kto sa pozerá na Jánov život a jeho správanie, hovorí si: Nie je toto Kristus? Bratia a sestry, čo si hovoria ľudia, ktorí pozorujú naše správanie? Koho v nás vidia? My všetci sa hlásime ku Spasiteľovi. Vo viere všeobecnej kresťanskej vyznávame, že Pán vstúpil na nebesá, odkiaľ príde súdiť živých i mŕtvych. Príde. Ale čakáme na Neho? Poznať to na nás, že sme Ním zaujatí? Stal sa Ježiš formovateľom našich túžob, našich skutkov? Je Pán Ježiš našim životným štýlom? Vidí niekto v nás Ježišov charakter? Odkaz Jána Krstiteľa nás k tomuto v dnešnú nedeľu volá! 2. Pán prichádza: Zostaň pokorným! Ján bol iste veľmi poctený názorom kňazov a levítov, ktorí prišli za ním. Veď ho považujú za samotného Spasiteľa. Jánovi tento ich názor o ňom mohol veľmi lichotiť. Mohla mu, ako sa povie, stúpnuť sláva do hlavy. Mnohí ľudia v podobnej situácii prepadli pokušeniu a nechali iných v presvedčení, že sú niekým väčším a dôležitejším, ako v skutočnosti boli. Patrí to k zlozvyku mnohých v spoločnosti i v cirkvi vytvárať okolo svojej osoby dojem nenahraditeľnosti, jedinečnosti, dôležitosti. Ján Krstiteľ takémuto pokušeniu neprepadol. On zostáva pokorným. Hovorí: Ja nie som Kristus. Nie som tým, za koho ma pokladáte. Nie som Spasiteľom. Nie som svätým. Nie som hodný toľkej pocty... Jána Krstiteľa
by sme v tomto zmysle mohli nazvať (spolu s prof. T. Halíkom) „mužom
jediného gesta“ – a tým je jeho vztýčenie prsta, ktorým ukazuje na Toho,
ktorý má prísť po ňom. – Maliar M.
Grunewald namaľoval pozoruhodný oltárny obraz, jeden z najpôsobivejších
a najdramatickejších zobrazení Ukrižovania; legenda hovorí, že maliar
pridával do farby svoju vlastnú krv. Grunewald umiestnil na Golgotu aj Jána
Krstiteľa – zobrazuje ho, ako s nesmierne veľkým ukazovákom ukazuje na
kríž. Určite je to jedno z najvýstižnejších podobizní Jána Krstiteľa –
podľa evanjelií je Ján predovšetkým oným prstom, ukazujúcim v pokore na
Krista. Ján Krstiteľ bol ohromným kazateľom, bol prorokom. Mal obdarovania, ako málokto z Božích služobníkov. Ale Jánova veľkosť je predovšetkým v Jeho skromnosti. Neprepadol pokušeniu velikášstva. Nenamýšľa si, že je nenahraditeľným. Vidíme to aj na jeho ďalších osudoch, keď je vo väzení, keď sa jeho činnosť chýli k záveru, nebojuje za svoj život, za pokračovanie svojej služby za každú cenu. Jeho starosťou je, či správne videl v Ježišovi z Nazareta svojho Spasiteľa i Spasiteľa tých, ktorým slovo Božie kázal. Áno, od Jána Krstiteľa sa môžeme všetci učiť pokore. 3. Pán prichádza: Usiluj sa, aby prišiel aj k tvojim drahým! Ján bol teda veľmi pokorný muž. Aj o Mojžišovi, najväčšom Božom mužovi Starého zákona je napísané, že bol najpokornejším človekom na zemi. Títo ľudia nám pripomínajú, že pokora nie je ponížením, ale výsadou a znakom Božích ľudí. Napriek svojej pokore, tento Boží muž Ján Krstiteľ, vie aj o svojej cene. Kňazom a levítom hovorí: „Ja som hlas volajúceho na púšti: Vyrovnávajte cestu Pánovi, ako povedal prorok Izaiáš“. Inými slovami: Aj ja som niekto, koho posiela Pán Boh medzi vás. Som niekto, o kom hovorí Písmo sväté. Mám dôležité poverenie od Pána. Nevídaná vzácna pokora Jánovi nebráni vidieť Božie vyvolenie a poverenie. Ján Krstiteľ je nám aj v tomto príkladom: Brat, sestra, Pán Boh si aj teba vyvolil, aby si sa stal – stala Božím dieťaťom. Sme vyvolení byť Božími poslami v našich rodinách. My, ktorí veríme a vyznávame Pánov príchod k súdu i spaseniu, máme poverenie vyrovnávať Pánovi cestu k srdciam našich blízkych a drahých a k srdciam tých, medzi ktorými žijeme. Napriek pokore máme vedieť, že je na nás daná zodpovednosť i výsada byť v tomto svete Božími nástrojmi a služobníkmi. A môžeme rátať s tým, že sa aj na nás vzťahujú zasľúbenia, Božieho požehnania a pomoci. Usiluj sa, aby Pán prišiel aj k niekomu v tvojej blízkosti. Máme k tomu predsa Kristovo poverenie byť Jeho svedkami. V Biblii máme hľadať každý aj seba. V biblických postavách, ich zásadách, svedectve i zlyhaniach. Všetci sa máme nájsť aj v Jánovi Krstiteľovi, keď podobne máme byť svedkami o Spasiteľovi a pripravovateľmi cesty k ľudským srdciam ako bol on. 4. Pán prichádza: Nezabúdaj, že v Ňom prichádza Najvyšší Pán! Ján aj keď
vie, že o ňom hovorí prorok Izaiáš, predsa vie, že s prichádzajúcim Spasiteľom
sa nemôže porovnávať. O Pánovi vyznáva: „ja nie som hodný rozviazať Mu
remienky na obuv“i. Rozväzovať a zaväzovať remienky na obuvi svojho pána,
bola v čase života Jána Krstiteľa práca otrokov. Ale Ján hovorí: Prichádzajúci
Spasiteľ je neporovnateľný s ľudskými pánmi. Spasiteľ, je Pánom pánov a Kráľom
kráľov. Apoštolovia neskôr hovoria podobne: „Nám sa sluší poslúchať viac
Boha, ako ľudí.“ Ako je to s nami, bratia a sestry? Kým je pre nás Spasiteľ, Pán Ježiš? Má byť Pánom, pred ktorého slovom sa pokorne skláňaš, koho rešpektuješ. On je Pánom, ktorý má všetko v moci. Raz ani nebude iných pánov okrem Neho. Rátame s tým? Kým nám dáva čas, prejavujme Mu poddanosť, poslušnosť, úctu i lásku! Drahí veriaci! Podľa vzoru a príkladu Jána Krstiteľa staňme sa prakticky čakajúcimi, adventnými ľuďmi. K meditácii pre tento adventný týždeň si pomôžme aj tým Grunewaldovým obrazom Jána Krstiteľa ako veľkého ukazováka, ktorý nemieri na seba a osvojme si slovo Jána Krstiteľa ako svoje osobné vyznanie: „On musí rásť, a ja sa umenšovať“. Amen. (Použité materiály : Kázňová prípravka Mgr. Borisa
Mišinu, zborového farára v CZ Bratislava – Legionárska; myšlienky prof. T.
Halíka) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||