| Kázeň 15.10.2017
18. n. po Sv. Trojici Text: Lukáš 19, 1-10.v 1 Potom vošiel do Jericha a prechádzal cezeň. 2 A hľa, muž menom Zacheus, ktorý bol nad colníkmi a bol bohatý, 3 žiadal si vidieť Ježiša, ktorý to je. Ale nemohol pre zástup, lebo bol malej postavy. 4 Pobehol teda vopred a vyliezol na divý figovník, aby Ho videl, lebo mal ísť tadiaľ. 5 Keď Ježiš prišiel na to miesto, pozrel hore na neho a povedal mu: Zacheus, zostúp rýchlo, lebo v tvojom dome musím dnes zostať. 6 A zostúpil rýchlo a prijal Ho s radosťou. 7 Všetci, ktorí to videli, reptali a hovorili: K hriešnemu človeku vošiel si odpočinúť! 8 Ale Zacheus vstal a povedal Pánovi: Ajhľa, Pane, polovicu majetku dávam chudobným, a ak som niekoho oklamal v niečom, vraciam to štvornásobne. 9 I riekol mu Ježiš: Dnes sa stalo spasenie tomuto domu, pretože aj on je synom Abrahámovým. 10 Lebo Syn človeka prišiel hľadať a spasiť, čo bolo zahynulo.
Milí bratia a sestry, v dnešnej tretej časti na reformačnú tému Ospravedlnenie hriešneho človeka skrze vieru
chceme uvažovať o kladnom, pozitívnom prijatí tejto Božej ponuky zo strany
nás, ľudí. Predpokladom prijatia ospravedlnenia je, aby
človek po ňom túžil. Túžiť po ospravedlnení môže len ten, kto si uvedomuje svoj
hriech, koho hriech trápi a nedáva mu
pokoja. U Martina Luthera bol tento predpoklad splnený práve tým, že si
znova a znova kládol otázku: „Ako nájdem milostivého Boha?“ presnejšie by sme mali povedať, že táto
otázka ho prenasledovala a nemohol pred ňou utiecť, nemohol spať.
Pred pár týždňami sme z kázne
Božieho slova počuli o tých, ktorí bez
výčitiek svedomia páchajú zločiny a zlé činy. Ľudia tohto typu si takéto otázky
nekladú, a myslia si, že ponuka ospravedlnenia im nemá čo povedať. Neskôr sme v kázni hovorili o inom type ľudí: o
ľuďoch, ktorí samých seba pokladajú za dobrých, spravodlivých, zbožných. Ani u
tých sa spravidla neobjavuje otázka, ako nájdem milostivého Boha. - akceptuje, - daruje mu ospravedlnenie, - odpúšťa mu,
- mení jeho srdce, - vedie ho k tomu, aby začal nenávidieť
hriech, dovtedajšie zlé činy a
správanie, a aby začal s radosťou napĺňať svoj život novým, bohatým obsahom. Ospravedlnenie je v živote človeka proces veľkej premeny. - Prvým krokom tohto procesu je Božia iniciatíva. Pán Boh vzbudzuje v človeku nepokoj pre jeho hriechy, On svojím Svätým Duchom vzbudzuje v človeku túžbu po zmierení, po odstránení napätia vo vzťahu k Pánu Bohu, túžbu po prekonaní odcudzenia od Boha, ktoré si človek spôsobil svojím hriechom. Človek môže vo svojej vzdorovitosti toto pôsobenie Božieho Ducha odmietnuť a ostať i naďalej obrátený chrbtom k Pánu Bohu. - Ale u toho, kto dovolí, aby táto túžba v ňom vznikla, u toho odpovedá na ňu Pán Boh ponukou ospravedlnenia so všetkými dôsledkami, ktoré sme spomenuli. Bratia a sestry - všimneme si,
ako proces ospravedlnenia a obnovy života prebiehal u Zachea v Jerichu. Zacheus
bol vysokým úradníkom nad vyberačmi daní v jednej oblasti rímskej provincie
Judea.. Vyberači daní vymáhali od obyvateľstva viac peňazí na daniach, ako bolo
predpísané. Rozdiel si nechávali pre seba. Nadriadený funkcionár mal určite
značný podiel na tomto zisku. To bol zrejme jeden zo zdrojov, z ktorých si
Zacheus vybudoval svoj materiálny život. V prečítanom príbehu sa síce
nehovorí o Zacheovom vnútornom nepokoji. Hovorí sa len o tom, že bol zvedavý, „žiadal si vidieť Ježiša, ktorý to je.“ Ale
za touto zvedavosťou sa zrejme skrýval hlboký nepokoj. Vidno to z jeho
správania: Vynaložil veľké úsilie na to, aby mohol vidieť Ježiša. Riskoval, že
sa ľudia budú z neho smiať, keď uvidia, ako on, vysoký úradník malej postavy,
lezie na strom. Ale on si z tohto rizika zrejme nič nerobil, lebo chcel za
každú cenu vidieť Ježiša. Preto si myslíme, že jeho pohnútkou bolo niečo omnoho
závažnejšie ako iba zvedavosť. Bratia a sestry, všimnime si ešte raz jednotlivé kroky procesu ospravedlnenia: Pán Boh vzbudzuje v srdci človeka nepokoj a zároveň túžbu po odpustení a akceptovaní. Táto túžba v človeku vznikne, ozve sa v jeho vnútri. Na ňu Pán Boh odpovedá tak, že človeka, napriek tomu, že je hriešny, zo svojej milosti akceptuje, prijíma. Od človeka sa čaká, že z tohto Božieho prijatia bude mať veľkú radosť a prijme ho vierou. Opravdivosť prijatia ospravedlnenia sa potvrdí tým, že z človeka sa stane nová bytosť. To, že sa človek naozaj stal novou bytosťou, sa prejaví tým, že sa začne dôsledne správať v duchu poslušnosti Božej vôli. Toto, a nič menšie, je ospravedlnenie, ktoré tak veľmi zdôraznila reformácia. Učenie o ospravedlnení má síce svoje miesto a presné formulovanie aj v učení - dogmatike – a to je potrebné, aby sa bránilo bludom. Ale učenie o ospravedlnení sa má stať skutočnosťou u každého člena cirkvi, ktorá sa hlási k reformácii, teda aj u každého člena našej Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania. Tým, že prijmeme, alebo nanovo prijmeme ospravedlnenie v jeho plnom zmysle, zasvätíme najkrajším spôsobom Pamiatku reformácie. Takáto plná zmena človeka k lepšiemu je rovnako potrebná dnes, ako bola potrebná v dobe Pána Ježiša a v dobe Reformácie. Bratia a sestry, na koniec si pripomenieme zaujímavú formuláciu učenia o ospravedlnení, ktorá pochádza od jedného teológa z 20. storočia. Veta: „Verím, že som Pánom Bohom ospravedlnený, hoci som hriešnik“ sa dá vyjadriť takto: „Akceptujem, že som Pánom Bohom akceptovaný, a to napriek tomu, že som pre svoje hriechy neakceptovateľný“. (Prijímam, že som Pánom Bohom prijatý, a to napriek tomu, že som neprijateľný). Prosíme Pána Boha, aby každému z nás pomohol takto prijať Jeho veľkú ponuku lásky. Amen.
( s použitím myšlienok Jána Greša) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||