| Kázeň 08.08.2010 10. nedeľa po Svätej Trojici 2010 – Kajúca Suspírium: Darom slova svojho presvätého obsýpaš nás, Bože náša Pane... Ó, daj, nech dar tento preveliký zbožným srdcom zachováme. V duchu svojom uč nás volať k Tebe, nedopusť nás klesať v zlorečení, by sme Ťa už našli tu na zemi- velebili časom v oslávení. Amen Text: Rímskym 11, 25 – 32: Lebo aby ste si nenamýšľali, bratia, nechcem, aby ste nepoznali tajomstvo, že časť Izraela stala sa zatvrdilou dovtedy, kým nevojde plnosť pohanov. A tak celý Izrael bude spasený, ako je napísané: Príde zo Siona vysloboditeľ, odvráti bezbožnosť od Jákoba; a to bude moja zmluva s nimi, keď im snímem hriechy. Podľa evanjelia sú síce nepriatelia pre vás, ale podľa vyvolenia (sú) milovaní - pre otcov. Lebo Boh neľutuje dary milosti a povolanie. Ako ste totiž vy kedysi neposlúchali Boha, a teraz dostalo sa vám milosrdenstva pre ich neposlušnosť, tak aj oni teraz neuposlúchli, aby pre milosrdenstvo, ktoré sa vám stalo, aj im dostalo sa teraz milosrdenstva. Lebo zavrel Boh všetkých do neposlušnosti, aby sa nad všetkými zmiloval. Amen Sestrya bratia v Pánu! Dnešná nedeľa – Kajúca – nám pripomína veľký Boží hnev a trest, ktorý dopadol na nekajúci Jeruzalem.Apoštol potvrdzuje slovo Pánovo: Veď poznáme Toho, ktorý povedal: Mne pomsta, ja odplatím. A zase: Pán si bude súdiť ľud. Je hrozné upadnúť do rúk živého Boha. Skaza Jeruzalema nebola náhodná ani utajená Božia pomsta. Pán Ježiš Kristus predpovedal katastrofu Jeruzalema: Ó, keby si v takýto deň poznalo ajty, čo [ti] je ku pokoju; ale je to teraz skryté pred tvojimi očami; lebo prídu na teba dni, že ťa tvoji nepriatelia oboženú valom a obkľúčiac, zovrú zovšetkých strán a zrovnajú ťa so zemou, i tvoje deti, a nenechajú v tebe kameňna kameni, pretože si nepoznalo čas svojho navštívenia. Predpovedal aj zničenie chrámu: Keď niektorí hovorili o chráme, ako je vyzdobený peknými kameňmi a venovanými okrasami, povedal: Prídu dni, že z toho, čo vidíte,neostane kameň na kameni, ktorý by nebol zborený. Naplnenie proroctva Pána Ježiša Krista je jasným dôkazom, že sa Pán Boh nedá vysmievať. Čo človek rozsieva, to bude aj žať. Čas navštívenia je nám daný na získanie Božej milostia spásy. Boží ľud tento čas nevyužil. Jeho nevera dala podnet k obráteniu pohanov k Pánu Bohu. Teraz máme kresťania svoju plnosť, ako hovorí Pavol. Potom Pán Boh navráti ostatky Izraela a uzavrie dejiny spásy. Je na každom z nás, či plnosť milosti zachováme, alebo ju stratíme. Neposlušnosť Božej vôli nám potom prinesie rovnaký trest ako židom, ktorí neprijali Pána Ježiša za Krista. Konajúci Boh však v Spasiteľovi pripravil novú zmluvua nápravu všetkých vecí 1. odhalil nám tajomstvo spásy, 2. je našou silou proti bezbožnosti 3. a našou spravodlivosťou ku konečnému zmiereniu s Bohom. Bratia a sestry v Pánu! Nie celý Izrael, len „ostatky“, malá časť z neho prijala Božieho Syna, Ježiša z Nazareta za Mesiáša,Spasiteľa. Zvyšok doteraz dlie v odpore k Nemu. Kresťania, ľud z pohanstva, ktorí Ho prijali za Mesiáša, poznajú tajomstvo spásy, ktorým je Kristus. Viera v Neho a poslušnosť Jeho evanjeliu vedú k životu s Ním. Životu v Ňom. Lebo nebolo dané iné meno na nebi ani na zemi ani pod zemou okrem mena Ježiš. Pavol hovorí, že to musí viesť kresťanov k veľkej pokore a k snahe byť Izraelu a ľuďom odmietajúcim Krista, príkladom novej zmluvy, ktorú Boh uzavrel so svojim ľudom. Nepovyšovať sa, byť vzorom lásky a svedkom Božej milosti, ktorá nie je daromná. Prvá otázka pre nás znie: Aký som svedok Pána Ježiša Krista. Mám na sebe Jeho rúcho, ktoré som si obliekol pri krste, alebo som sa ho už zbavil? Veľmi dôležitá otázka. Ukazuje nám, či ešte máme istotu spasenia, alebo sme sa už vzdialili od Pána. Sestry a bratia v Pánu! Pre koho je Pán Ježiš Kristus Spasiteľom, pre toho nastáva nový život. Pavol vyznáva: Príde zo Siona vysloboditeľ, odvráti bezbožnosť od Jákoba; a to bude moja zmluva s nimi, keď im snímem hriechy. Spasiteľ sa stáva silou proti bezbožnosti. Vedie svojho nasledovníka novotou života a sníma jeho hriechy. Sami sa nemôžeme zbaviť hriechov. Pán Ježiš nám prichádza na pomoc. Ponúka milosť vo svojom tele a svojej krvi. Duchom Svätým nás vedie k poznaniu a oľutovaniu našich hriechov, aby ich v krvi a tele umŕtvila tak nám boli odpustené. Pokánie vedie kresťana k uznaniu svojich hriechov, lebo cíti, že s nimi neprejde do kráľovstva nebeského. Znevážil nimi lásku nebeského Otca. To ho potom vedie k úprimnej ľútosti nad tým, že museli byť vykúpené predrahou krvou svojho Pána a Jeho nevinným umučením a smrťou. Rosenius hovorí, že každý nenávidený hriech je odpustený. Kresťan znenávidí to, za čo musel Jeho Pán trpieť. S vďakou vo viere prijíma obeť svojho Pána, lebo vie, že ona jediná mohla splatiť jeho dlhy. Prosí Svätého Ducha, aby mu bol silou v novote života, lebo vie, že bez Neho nedokáže kráčať v novote života. Druhá otázka pre nás znie: Veríš v zástupnú obeť svojho Spasiteľa, ktorý ti v tele a krvi odpúšťa hriechy? Bratia a sestry v Pánovi! Pán Boh neľutuje dary milosti ani povolania. Táto veta apoštola Pavla by mala do prachu zraziť každé pyšnéa Pánu Bohu sa protiviace srdce. Boh neľutuje, že zomrel za mňa a za teba. Neľutuje, že nás povolal skrze Pána Ježiša za dedičov svojho kráľovstva. Neviem ako ty milý brat, milá sestra, ale ja sa hanbím pri pomyslení, že som toľko ráz zneužil Jeho milosť, neposlúchol Jeho vôľu a On ma aj napriektomu miluje a neľutuje dary milosti a povolania pri mne. Môžem len s nábožným pevcom vyznať: Ja nie vždy tak sa modlil jak teraz: Ty voď ma sám. Ja cestu sám si volil rád neraz. Dnes voď ma sám! Mal svet som ráda v hriechoch rúhavých som klesol, Otče, nepočítaj ich. Kým láskou sám ma žehnáš, Tvoja moc nech ma vedie cez púšť i búre príval, aži noc sa pominie, a vzbudí nebies anjelský ma hlas a nájdem, čo som stratil, raj svoj zas. Prosím, Pane daj nám svoju spravodlivosť, aby sme mohli byť spasení. Kým nám dávaš času na pokánie, dopraj aby sme ho nepremeškali. Tak sa mohli s Tebou naveky radovať. Tretia otázka znie: Čoho sa držím,svojej spravodlivosti, alebo dúfam v spravodlivosť Krista, Toho ukrižovaného? Jedine On ma môže zmieriť s Bohom. Amen |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||