| Kázeň 28.10.2010
1. adventná nedeľa 2010 Suspírium: Rozptýľ hmly taju, čo nás obstávajú, rozptýľ nás Pane, slovom svojím dnes, nech reči Tvoje žitiu zmysel dajú a dovidíme Tvojich do nebies! Nevieme, čo sme, ani na čo sme tu, na púti našej akých máme práv. Ó, zjav nám, zjav nám svoju myseľ svätú - k spaseniu duše, k šťastiu nášmu zjav! Amen Text: Jeremiáš 23, 5 – 8: Ajhľa, prichádzajú dni - znie výrok Hospodinov, keď vzbudím Dávidovi spravodlivý výhonok, ten bude panovať ako kráľ, bude múdro konať a uplatňovať právo a spravodlivosť v krajine. Za jeho čias Júda dôjde spásy a Izrael žiť bude v bezpečí. A toto bude jeho meno, ktorým ho budú volať: Hospodin - naša spravodlivosť. Preto, hľa, prichádzajú dni - znie výrok Hospodinov - keď nebudú už hovoriť: Akože žije Hospodin, ktorý vyviedol Izraelcov z Egypta, ale: Akože žije Hospodin, ktorý vyviedol a priviedol potomstvo domu Izraela zo severnej krajiny a zo všetkých krajín, do ktorých som ich rozohnal. A budú bývať na svojej pôde. Amen Sestry a bratia v Pánovi! Včera sme sa vybrali k volebným urnám, aby sme si splnili občiansku povinnosť a využili svoje zákonné právo voliť. Robili sme tak v nádeji, že voľbou dáme tomuto mestu novú šancu na vyriešenie problémov, ktoré nás trápia. Takto robíme v pravidelných časových úsekoch, ale po voľbách neraz príde sklamanie. Mali sme viac nádejí a predstáv, ako bolo v moci a schopnostiach zvolených všetko spraviť. Často si totiž zamieňame možnosti Pána Boha a človeka, vidinu kráľovstva Božieho s krajinou časného prebývania. Keby to tak fungovalo, nebolo by potrebné poslať jedinečného vládcu. Jeremiáš napráva videnie svojho ľudu. Hovorí, že Hospodin uzavrel zmluvu s Dávidom. Ľudu pošle nového kráľa z Dávidovho rodu. Bude celkom odlišný od vladárov ktorí nám vládnu. Jeho meno napovedá, že skrze Neho bude spravodlivo kraľovať sám Hospodin. Posledný judský kráľ dostal síce meno Cidkija – Moja spravodlivosť je Hospodin. Dal mu ho však babylonský kráľ. Nemohol naplniť očakávania spravodlivosti Božej. Pán Boh pošle skutočne spravodlivého Kráľa, ktorý zmení postavenie svojho ľudu. Zhromaždí rozptýlené Božie deti a bude vládnuť k spokojnosti svojho ľudu. Očakávaný Spasiteľ je jediný spravodlivý vládca 1. prichádza, aby pokojom naplnil srdcia svojho ľudu, 2. len v Jeho ochrane sa môžeme cítiť bezpeční, 3. a len On jediný navráti domov Božie deti Bratia a sestry v Pánovi! Snažíme sa robiť všetko pre to, aby sme v tejto časnosti žili ako „v raji“. Naivne si myslíme, že to, čo zasľúbil Pán Boh svojim, dosiahneme vlastnou silou, bez Jeho pomoci. Aby ľud mohol žiť dobre a v pokoji, potrebuje mať právo, spravodlivosť a dobrú vládu. Kde toto chýba, nastupuje nespravodlivosť, útlak, zlé nakladanie s tými, ktorí sú bezmocní, slabí. Ako ťažko sa uplatňujú znaky pokoja v spoločnosti sa presviedčame z histórie dávnej i nedávnej rovnako, ako zo súčasnosti. Pán Boh ústami proroka Jeremiáša nám hovorí, aby sme nevkladali nádej do márnosti. Tu už nemyslím na včerajšie voľby, ale na celkové zamierenie svojho života. Ak svoju nádej vložíme do prichádzajúceho Kráľa kráľov a Pána pánov, vtedy nájdeme miesto pokoja a radosti z Jeho panovania. On jediný bezo zvyšku dáva priechod vláde kráľovstva nebeského na tejto zemi. Tak aj tí, ktorých sme si zvolili budú presadzovať to dobré, ak v plnosti budú poddaní vôli nášho nebeského Otca. Bez Kniežaťa pokoja nemôže byť pokoj na našich uliciach, v našich domoch a v našich vzťahoch. Sestry a bratia v Pánovi! Jeremiáš prorokuje: Za jeho čias Júda dôjde spásy a Izrael žiť bude v bezpečí. A toto bude jeho meno, ktorým ho budú volať: Hospodin - naša spravodlivosť. Babylonský kráľ mohol nazvať Matanju, dosadenú figúrku v Judsku, Cidkijom (moja spravodlivosť je Hospodin), ale neustanovil ho Pán Boh. Preto nemohol naplniť očakávania ľudu. Len vyvolený Hospodinov, prináša pokoj vo svojej krvi a ten, kto Ho nasleduje prináša život, ktorého sa nemusia báť a pri ktorom sa cítia ľudia bezpečne. Očakávať príchod Božieho Syna znamená pre nás zmenu nášho života. Advent v nás je viditeľný na našom konaní, keď umožňujeme Pánu Bohu presadzovať Jeho vládu skrze naše životy. Bratia a sestry v Pánovi! Záver perikopy je obrazom dokonalého a konečného víťazstva nášho Boha nad všetkými nepriateľmi, ktorí strojili úklady Jeho ľudu. Vyvolený ľud nezahynie v skúškach a trápeniach jeho nepriateľov. Úspech im, ako spieva Luther, neprislúcha. On, náš Pán, napokon zvíťazí. Zhromaždí si nás k sebe do svojho kráľovstva, lebo sme Mu dôverovali, lebo sme Mu dovolili konať skrze nás, lebo sme len v ňom nádej skladali. Nech sa naša situácia zdá akákoľvek, konečná radosť je len u Neho v Jeho kráľovstve. Ak ho chceme prežívať už tu na tejto zemi, potom len v spoločenstve nášho Pána a v Jeho službe našim blížnym. Amen
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||