| Kázeň 02.02.2011 Predstavenie Pána v chráme. Očisťovanie Panny Márie Suspírium: Milosť, milosrdenstvo a pokoj od Boha, nášho Otca a od Pána Ježiša Krista. Amen Text: Lukáš 22, 24 – 32: Povstal medzi nimi spor, kto z nich je asi najväčší. On im povedal: Králi panujú nad svojimi národmi, a tí, čo majú moc nad nimi, volajú sa dobrodincami. Vy však nie tak! Ale najväčší medzi vami nech je ako najmenší; a vodca ako slúžiaci. Lebo kto je väčší: ten, čo sedí za stolom, a či ten, čo obsluhuje? Nie ten, čo sedí? Ale ja som medzi vami ako ten, čo slúži, vy však ste tí, čo ste v mojich pokušeniach zostali pri mne. Ako mne dal Otec, aj ja dávam vám kráľovstvo, aby ste jedli a pili za stolom v mojom kráľovstve a sedeli na trónoch a súdili dvanásť kmeňov izraelských. [Tu povedal Pán]: Šimon, Šimon, ajhľa, satan si vás vyžiadal, aby vás preosial ako pšenicu; ale ja som prosil za teba, aby tvoja viera nezanikla. A ty časom, až sa obrátiš, utvrdzuj svojich bratov. Amen
Sestry a bratia v Pánu! Tento sviatok pripadá na 40 deň po narodení Pána Ježiša Krista. V Mojžišovom zákone bolo napísané, že po tomto čase skončí sa očisťovanie matky a rodičia po vyplnení týchto dní, prinesú do chrámu dar, ako výkupné za prvorodeného syna. Matka priniesla ešte aj obeť za svoje očistenie a návrat do spoločenstva veriacich. Pohanský sviatok očisťovania tela – Februária bol v cirkvi kresťanskej nahradený sviatkom Očistenia Panny Márie a Predstavenia Pána v chráme. Hoci cirkev vymazala pohanský sviatok, dostali sa z neho do nového sviatku prvky mágie vo zvyku posviacok sviec „proti hromom - hromničiek.“ To dalo tomuto sviatku ľudový názov Hromnice. Ľud Novej zmluvy musí celkom upustiť od služby pohanských zvykov, inak sa nedrží Písma svätého. Musíme veriť, že sme stále v ochrane Pána Ježiša Krista. Jedine v nej môžeme byť skutočne bezpeční. Poslušní Jeho slovu máme konať Jeho vôľu. Tou nie sú sviece s magickým účinkom ani korenie sa človekovi. Pavel píše: Neťahajte cudzie jarmo s neveriacimi, lebo čo má spravodlivosť spoločné s neprávosťou? Alebo aké je spoločenstvo svetla s tmou? Aká zhoda medzi Kristom a Beliálom? Alebo aký podiel veriaceho s neveriacim? Aké spojenie medzi chrámom a modlami? A my sme predsa chrám Boha živého, ako povedal Boh. Svätý prečítaný text nám hovorí, že Jeho vôľou je: Pravá obeť srdca, keď 1. hľadáme službu blížnym namiesto panovania nad nimi, 2. keď v tejto službe poslúchame a nasledujeme svojho Pána 3. a v istote spasenia pomáhame blížnym spoznať Spasiteľa. Bratia a sestry v Pánu! Spor o prvenstvo medzi učeníkmi Pána Ježiša Krista začal už pri prvých učeníkoch. Pokračuje dejinami a ani dnešná doba nie je uchránená pred ním. Porovnávanie, povyšovanie, ponižovanie sa navzájom sú jeho znakmi aj dnes. Nejde o slovo Pánovo, ale o osobu veriaceho. Veľkým vzorom v obetavosti srdca je pre nás Mária, matka nášho Pána a Jozef. To, že priviedla na svet Božieho Syna, prijala s pokorou a nerobila zo seba to, čo z nej urobili ľudia, aby sa vyhli poslušnosti pred Pánom Bohom a obeti srdca. Ona, poslušná slovu Pánovmu, v pokore plní Jeho svätú vôľu. Nijaké povyšovanie nie je vidno pri nej. Úplná poddanosť Pánovej vôli. Presne tak, ako povedala anjelovi: Som služobnica Pánova, staň sa mi podľa tvojho slova! Aký to rozdiel oproti tým, ktorých si vyvolil Pán za nositeľov svojho evanjelia? Učeníci pred veľkou skúškou, ktorú má podstúpiť Pán Ježiš Kristus vedú spor o to, kto je medzi nimi najväčší. Pán ide poslúžiť všetkým ľuďom, ktorí si to nezaslúžili a oni vedú spor o to, kto je z nich najväčší. Môžeme ich však odsúdiť, keď sa toto deje medzi cirkvami i jednotlivými veriacimi aj dnes namiesto pokornej služby lásky? Sestry a bratia v Pánu! Jozef s Máriou hľadeli na to, čo od nich chcel Pán a nie na ľudské vyznačenia. Boli veľmi ľudsky skromní, ako to cítime z evanjelií. Božie vyznačenie za nositeľov Jeho Syna ich neurobilo inými, ako ich chcel mať Pán Boh. Preto Pán Ježiš dáva seba za vzor konania svojim učeníkom: Ale ja som medzi vami ako ten, čo slúži, vy však ste tí, čo ste v mojich pokušeniach zostali pri mne. A žiada ich, aby nasledovali Jeho príklad a nie príklad konania ľudí zo sveta. Pre nich sú ceny a hodnosti prvoradé, lebo im svet iné nevie a nemôže dať. Pán Ježiš však má moc dať svojim najlepšie ocenenie, ak Ho budú v službe blížnym nasledovať: Ako mne dal Otec, aj ja dávam vám kráľovstvo, aby ste jedli a pili za stolom v mojom kráľovstve a sedeli na trónoch a súdili dvanásť kmeňov izraelských. Je na rozhodnutí každého Jeho nasledovníka, pre čo sa rozhodne. Či pre svetskú odmenu a či pre nebeskú? Judáš sa rozhodol pre svetskú a trpko sa sklamal. Bratia a sestry v Pánu! Takých, ako bol on, je na svete veľmi veľa. Ich konečným cieľom je zahynutie a nie kráľovstvo Božie. Lenže vôľou nášho Pána je, aby boli zachránení. Preto vysiela každého, kto pocítil Jeho zachraňujúcu moc na sebe, aby pomáhal blížnym spoznať Spasiteľa. Tu povedal Pán]: Šimon, Šimon, ajhľa, satan si vás vyžiadal, aby vás preosial ako pšenicu; ale ja som prosil za teba, aby tvoja viera nezanikla. A ty časom, až sa obrátiš, utvrdzuj svojich bratov. Tieto slová povedal Pán tomu učeníkovi, ktorý v plnej miere pocítil Jeho lásku vo svojom páde. Kto sa cíti byť lepším od tohto učeníka, nech neposlúcha tieto slová. Kto sa cíti byť na jeho rovni, či horší, nech sa teší, že mu Pán dáva šancu tak, ako Šimonovi Petrovi. Mária, matka nášho Pána, v plnosti svedčila o Spasiteľovi a viedla k Nemu príkladom svojej oddanosti služobnice Pánovej. Nech je nám jej príklad svetielkom na ceste za Spasiteľom. Amen
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||