| Kázeň 10.07.2011 3. po Svätej Trojici – 10. 7. 2011 Suspírium: Pane, Ty strážiš stádo svoje, jak dobrý Pastier verne - stále a nad stratenou ovcou žiališ a prejdeš za ňou šír´ i diale. Ó, bar by sme tak verne stáli a hľadali tých, ktorí hynú, odvedúc ich od hriechu, bludu a privedúc ku Hospodinu! Amen (Rázusovo suspísium) Text: Lukáš 15, 1 - 10: 1I približovali sa k Nemu samí publikáni a hriešnici, aby Ho počúvali. 2Ale farizeji a zákonníci reptali a hovorili: Tento hriešnikov prijíma a jedáva s nimi. 3Vtedy povedal im toto podobenstvo: 4Keby niekto z vás mal sto oviec a stratil by jednu z nich, či nenechá deväťdesiatdeväť na pustatine a nejde za stratenou, kým ju nenájde? 5A keď ju nájde, položí si ju s radosťou na plecia; 6potom, príduc domov, zvolá si priateľov a susedov a povie im: Radujte sa so mnou, lebo som si našiel stratenú ovcu. 7Hovorím vám: taká bude radosť v nebi nad jedným hriešnikom, ktorý činí pokánie, ako nad deväťdesiatdeväť spravodlivými, ktorí nepotrebujú pokánie. 8Alebo: niektorá žena má desať grošov. Keby stratila jeden, či nezažne sviecu, nezametá dom a nehľadá usilovne, dokiaľ (ho) nenájde? 9A keď ho nájde, zvolá si priateľky a susedy a povie: Radujte sa so mnou, lebo som našla groš, ktorý som stratila. 10Hovorím vám: taká radosť býva pred anjelmi Božími nad jedným hriešnikom, ktorý činí pokánie. Amen
Sestry a bratia v Pánu! Poslúchli sme odkaz minulej nedele? Skúmali sme sa a prosili Pána, aby nám ukázal akí sme? Ak nám ten odkaz nebol ľahostajný a poslúchli sme ho, možno sme zostali smutní. Zákon Boží nás obžaloval z hriechov a nedostatkov, ktoré nesvedčia o kresťanstve. Zistili sme, že máme veľa hriechov. Milšie nám boli márnosti sveta, naše žiadosti a zvody pokušiteľa, ako Božie slovo. Zablúdili sme na cestách hriechu a odvrátili sa od Božej cesty. Pravdu hovorí prorok Izaiáš: My všetci sme blúdili ako ovce, všetci sme chodili vlastnou cestou. Rovnako vidí našu hriešnosť apoštol Peter, ktorý vo svojom druhom liste píše: Opustiac pravú cestu, zablúdili, dali sa na cestu Baláma, syna Bozorovho, ktorý si obľúbil mzdu neprávosti. Pavol sa pridáva, keď píše do Ríma o hriechu, ktorý panuje v ľuďoch, ktorí sa odklonili od svojho Pána: Všetci totiž zhrešili a nemajú slávy Božej. Alebo sme si povedali, že je s nami všetko v poriadku a nemusíme nič na sebe meniť. Kto sa skúma a dovolí, aby mu Pán ukázal aký je, má dve cesty. Alebo zomrie v hriechu, alebo bude hľadať záchranu. V tom druhom prípade má toto evanjelium potešujúcu správu: Pán Ježiš Kristus prišiel, aby spasil hriešnika. 1. Nemyslime si, že svojimi skutkami obstojíme pred Božím súdom, 2. nemyslime si, že sa sami dokážeme vrátiť, či odovzdať Pánovi, 3. jedine Jeho láska nás môže a chce zachrániť. Bratia a sestry v Pánu! Zatúlaná ovca i stratený peniaz predstavujú človeka, ktorý sa vzdialil od Pána Boha. Pre neho to znamená isté zatratenie a večné zahynutie. Vzdialenie sa znamená odmietnutie Božej milosti, cestu hriechu. Nábožný pevec o nej spieva: Kto by mohol vymenovať túžby srdca hriešneho, a kto všetky neprávosti, čo som spáchal od mladosti? Áno, život človeka je naplnený dennodenným prestupovaním Božieho zákona. Náš reformátor v prvej zo svojich výpovedí proti odpustkom píše: Keď Pán Ježiš Kristus povedal: Pokánie čiňte, tak tým hovorí, že celý život Jeho veriacich má byť pokáním. Nemôžeme si myslieť, že svojimi skutkami obstojíme pred Božím súdom. Účasť v spoločenstve Pánovom nás nerobí automaticky svätými. Stratená ovca i stratený peniaz sú sami o sebe mŕtvi pre kráľovstvo Božie. Ovca znamená určitú hodnotu, predstavuje človeka kresťana. Groš zas predstavuje hodnotu minimálnu, človeka, ktorý nemá záujem o Božie kráľovstvo. Ono mu predstavuje nepriateľské územie. Je mu ľahostajné. Ani jeden ani druhý však nie sú ľahostajní Pánu Bohu. Preto toto evanjelium hovorí o veľkom spasiteľskom Božom diele v Pánovi Ježišovi Kristovi. Sestry a bratia v Pánu! Veľkým omylom mnohých vlažných kresťanov, alebo verejných hriešnikov je idea, že raz sa vrátia k Pánovi Ježišovi a všetko bude v poriadku. Tým dokazujú, ako veľmi podceňujú moc hriechu a silu diabla. Luther v hymne spieva: Veď starý nepriateľ zničiť by nás chcel, veľká moc a klam strašná jeho je zbraň; v svete nemá rovného. Čo je naša ľudská sila? Sama nás nezachráni. Človek mŕtvy v prestúpeniach sa sám nedokáže vrátiť, či odovzdať Pánovi. Apoštol Pavol ukazuje slabosť našej snahy o dokonalosť pred Pánom Bohom. Píše do Ríma: „Nečiním totiž dobré, čo chcem, ale robím zlé, čo nechcem. Ale keď robím, čo nechcem, nie ja to robím, ale hriech, ktorý prebýva vo mne. Pre mňa, ktorý chcem konať dobré, nachádzam teda zákon, že zlé je pri mne. Podľa vnútorného človeka s radosťou súhlasím s Božím zákonom, ale vo svojich údoch vidím iný zákon, ktorý bojuje proti zákonu mojej mysle a zotročuje ma zákonom hriechu, čo je v mojich údoch. Biedny ja človek! Kto ma vytrhne z tohto tela smrti?“ Bratia a sestry v Pánovi! Stratení vo svojich hriechoch máme pomoc od Pána Boha učinenú v Pánovi Ježišovi Kristovi. Izaiáš o Ňom hovorí: „Hospodin spôsobil, aby ho zasiahla neprávosť všetkých nás.“ Pavol teší tých, čo chcú byť zachránení: „ospravedlňovaní sú zadarmo z Jeho milosti skrze vykúpenie v Kristovi Ježišovi.“ Kto sa skúma a dovolí Pánovi, aby mu ukázal aký je spozná, že jedine Kristova láska ho môže a chce zachrániť. Za nájdenou ovcou a nájdeným peniazom je Ten, komu patríme v smrti hriechu i v sláve vykúpenia. Ako človek, ktorý nenechal stratenú ovcu napospas smrti, tak Kristus skrze slovo evanjelia hľadá svojou prozreteľnosťou strateného hriešnika. Duchom Svätým ho usvedčuje z hriechu a premáha jeho odpor, aby sa vrátil k Pánu Bohu. Dovoľme slovu evanjelia vstúpiť do najtmavšieho kúta nášho srdca a presvietiť v ňom tmy hriechu. Dovoľme Pánovi, aby nám ukázal akí sme a pochopme, že len z Jeho milosti môžeme byť spasení, len On nás vie nájsť a len On nás môže zdvihnúť k sebe. Naše skutky a naše snahy nám nič nepomôžu, ak by sme sa nimi chceli preukázať pred Božím súdom. A predsa môžeme veľa urobiť. Ak má Pán Boh takúto lásku k nám, boli by sme jej nehodí, keby sme sa neusilovali rovnako milovať svojich blížnych. Namiesto súdenia im môžeme ukázať cestu záchrany, pomôcť zostať v ľude Božom a za nich sa modliť, aby boli Pánom nájdení a zdvihnutí. Amen |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||