| Kázeň 09.10.2011 16. po Svätej Trojici - 2011 - Poďakovanie za úrody Suspírium: Za veľké dary, Bože, na duchu – na tele, ó, buď Ti česť a chvála za tejto nedele! A daj nám to, čo máme v komore, jak i v chráme k spaseniu duší užiť a s vďakou Tebe slúžiť oddane, radostne! Amen (Rázusovo suspír.) Text: 1. Mojžišova 2, 8 – 9.16 - 17: Potom Hospodin Boh vysadil na východe záhradu v Édene a postavil tam človeka, ktorého utvoril. Hospodin Boh dal zo zeme vyrásť všelijakým stromom, lákavým na pohľad a dobrým na jedenie, aj stromu života uprostred záhrady, aj stromu poznania dobra a zla. Potom Hospodin Boh rozkázal človeku: Zo všetkých stromov záhrady smieš jesť, ale zo stromu poznania dobra a zla nesmieš jesť, lebo v deň, keď budeš z neho jesť, istotne zomrieš. Amen
Milé sestry a milí bratia v Pánovi! V tento deň Poďakovania za úrody zeme si dobre uchovajme v srdci i mysli, že čo máme, máme z milosti a lásky nášho Otca. On nás svojimi darmi požehnal a upokojil, že nemusíme byť ustarostení o chlieb každodenný. Tak, ako nás oň naučil prosiť náš Spasiteľ, tak nám ho náš Otec v nebesiach s láskou pripravuje. Tak tomu bolo už na začiatku. Pán Boh najprv vysadil záhradu a potom do nej osadil človeka. Pripravil mu všetko potrebné pre telesný i duchovný život. Obklopil človeka štedrosťou i krásou. Stromy boli lákavé na pohľad a dobré na jedenie. Po zbere úrod, pri ktorých sa nám kochali oči a srdce naplnilo radosťou, vrúcne ďakujme svojmu Otcovi. Rok sa ukazoval veľmi zlý na úrody. Obilie prezrievalo na poli, dažde ohrozovali dozrievanie ovocia. Plesne útočili na zeleninu a ešte iných nebezpečenstiev bolo dosť, ktoré vháňali obavy do sŕdc ľudí. Tí, ktorí dúfali v Hospodina, opäť neboli zahanbení. Jeho pravica dokázala silu. Utvrďme si srdcia vo viere v Neho v túto chvíľu a viďme: Nebeský Otec nám zjavuje svoje dary: 1. stromy lákavé na pohľad a dobré na jedenie, 2. strom poznania dobrého a zlého, 3. a strom večného života. Milí bratia a milé sestry v Pánovi! V týždni som vošiel do záhrady jednej našej rodiny. Na začiatku zeleninovej časti kvitli krásne kosatce. V TV relácii bolo vidieť okrasnú záhradu s rôznym rastlinstvom. Medzi nimi som videl zasadené georgíny, kráľovné predzáhradiek našich mamiek a babiek. Kvety, ktorými sme ozdobovali aj hroby našich zosnulých. Oba kvety, kosatce aj georgíny veľmi potešili moju dušu. O čo krajší pohľad mali prví ľudia v záhrade Eden v panenskej prírode na farby, ktoré namiešal nebeský Majster. Tento obraz nám hovorí, že náš Otec sa nám stará o pastvu pre telo i dušu. Vychováva nás nielen k praktickému životu, ale aj k estetickému. Chce, aby naše duše boli nasýtené krásou, zjemnené láskou a ľudia hľadali to, čo je pre dušu a pre blížnych dobré, prospešné a povznášajúce. Hospodin napĺňal aj telo človeka pre silu služby. Žiaľ, že praktickosť novej doby zasiahla i naše édeny, chrámy. V nich sa stretávame s naším Pánom tak, ako sa prví ľudia stretávali s Pánom Bohom v Édene. Pri návšteve historického chrámu mi starý brat farár hovoril: V takýchto chrámoch na ľudí pôsobili vysoké klenby, pripomínali im vyvýšenosť a vznešenosť Pána. Estetické cítenie a vnímanie krásy im cibrili krásne sochy a fresky oslavujúce Tvorcu. Srdce im do výšok dvíhali nábožné piesne a modlitby. Organová hudba im pripomínala chorály anjelov radujúcich sa z narodenia Pána a slovo Pánovo ich poúčalo, napomínalo, karhalo, tešilo, liečilo rany, vnášalo do sŕdc pokoru. Milé sestry a milí bratia v Pánovi! Tak, ako stromy a rastlinstvo rajskej záhrady vydávalo dobré ovocie, tešilo krásou, tak aj my máme niesť dobré ovocie pre časný i večný život. Láskou slúžiť blížnym a neubližovať. K tomu bol vysadený v záhrade Éden strom poznania dobrého a zlého. Je to jeden z dvoch zvlášť spomenutých stromov. Je to veľmi dobrý strom, rovnako, ako všetko, čo Pán Boh stvoril. Ak z neho Pán Boh zakázal jesť, znamená, že sa človek nemá sám domáhať tohto poznania. Najprv má poznať dobro. O rozdiele medzi dobrom a zlom ho bude učiť sám nebeský Otec. Poviem príklad: apoštol Pavol napísal o hriešnom tele nech zhorí. Stredoveká cirkev upálila tisíce ľudí, ktorých urobila kacírmi. Človek si hovorí, nič ľudské mi nie je cudzie, veď Pavol povedal, že všetko môžem, všetko mi je dovolené. Ale už nedbá na spojenie Pavlovo: v Kristovi Ježišovi všetko môžem. Evanjelium nášho Pána nám je stromom poznania dobrého a zlého. Ním nás Otec vedie k počúvaniu, viere a pokornému nasledovaniu. Podriadeniu sa jeho autorite. Vtedy nám nebudú odňaté plody stromu života. Milí bratia a sestry v Pánovi! Pán Ježiš je stromom života. Len Jeho prijímajúc a držiac sa Ho, máme život. Kto má Syna, má život; kto nemá Syna Božieho, nemá život, hovorí sv. Ján vo svojom prvom liste nadväzujúc na svoje evanjelium: Lebo tak Boh miloval svet, že svojho jednorodeného Syna dal, aby nezahynul, ale večný život mal každý, kto verí v Neho. Lebo neposlal Boh Syna na svet, aby odsúdil svet, ale aby ho spasil. Kto verí v Neho, nebude súdený. Kto neverí, už je odsúdený, pretože neuveril v meno jednorodeného Syna Božieho. A v tom je súd, že svetlo prišlo na svet, ale ľudia väčšmi milovali tmu ako svetlo, lebo ich skutky boli zlé. Komu Boh Duch Svätý pre neveru odníme strom života, skončí v odsúdení, hoci by mu polia doniesli takú úrodu, žeby ju nepomestil do stodôl. Ďakujeme Pánu Bohu za dary zeme pre náš časný život. Oslavujeme Ho za lásku, ktorou sa k nám nehodným skláňa. Prosíme Ho však, aby nám neodnímal plody stromu života a tak nás nezavrhol v čas súdu. Amen |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||