| Kázeň 23.10.2011 18. po Svätej Trojici - 2011 Suspírium: Nie múdrosť naša – Tvoja moc nám daná v žití na pomoc. Daj nám jej, Bože láskavý, nech všaký neduh uzdraví, pomôže z hriechu pevne vstať a Tvoju vôľu vykonať. A keď nám z lásky požehnáš, Raz prijmi nás k sebe, Pane náš! Amen (Rázus. susp.) Text: Marek 10, 17 - 27: Keď vyšiel na cestu, pribehol ktosi k Nemu, a padnúc pred Ním na kolená, spýtal sa Ho: Čo robiť, dobrý Majstre, aby som bol dedičom večného života? Ježiš mu povedal: Čo ma menuješ dobrým? Nikto nie je dobrý, jedine Boh. Poznáš prikázania: Nezabiješ, nescudzoložíš, nepokradneš, nevydáš krivé svedectvo, nepoškodíš, cti si otca i matku: Odpovedal Mu: Majstre, toto všetko som zachovával od mladosti. Tu sa Ježiš zahľadel na neho, zamiloval si ho a povedal mu: Jedno ti chýba: choď, predaj, čo máš, rozdaj chudobným a budeš mať poklad v nebi; potom príď [vezmi kríž] a nasleduj ma. Ale on sa zarmútil pre tú reč, a odišiel smutný, lebo mal mnoho majetku. Poobzeral sa teda Ježiš a povedal svojim učeníkom: Ako ťažko vojdú do kráľovstva Božieho tí, čo majú majetky! Učeníci však žasli nad Jeho slovami. Ale Ježiš im znova odpovedal: Deti moje, ako ťažko je vojsť do kráľovstva Božieho [tým, čo dúfajú v majetok]. Ľahšie je ťave prejsť uchom ihly, ako bohatému vojsť do kráľovstva Božieho. Oni ešte väčšmi užasli a hovorili medzi sebou: Kto teda môže byť spasený? Ježiš sa zahľadel na nich a povedal: U ľudí je to nemožné, ale nie u Boha; lebo u Boha je všetko možné. Amen
Milé sestry a milí bratia v Pánovi! Otázka spasenia je tou najdôležitejšou otázkou života človeka. Otázka, čo bude potom, nezaujíma len kresťanov. Zaoberajú sa ňou ľudia všetkých náboženstiev a nedá pokoj ani ateistom. Od istého veku človek veľmi často myslí na skon života v časnosti. Počas mojej služby som poznal viacerých tvrdých ateistov, ktorí zaváhali vo svojej viere, že nieto Pána Boha, keď stáli pred bránou smrti. Mnohí z nich by sa boli vtedy radi chytili nádeje spasenia. No nebolo im to dané. Premeškali čas Božieho navštívenia. Len málo z nich našlo milosť uveriť v Jednorodeného Syna Božieho a odovzdať sa do Jeho rúk. O to radostnejší je pohľad na mladých ľudí, ktorí už vo svojej mladosti sú zodpovední v otázkach viery. Zaujíma ich život s Pánom Ježišom v plnosti. Teda nielen v jednej z jeho častí, v súčasnosti. Hľadajme v tejto chvíli z našej perikopy odpoveď na závažnú otázku. Otázka znie: Ako prijať kráľovstvo Božie? 1. Spravodlivosť zo zákona to nedokázala - bohatý mládenec. 2. Dúfanie v hodnoty tohto sveta sklamáva, ale 3. pevná viera v zasľúbenie Božie potešuje. Milí bratia a milé sestry v Pánovi! Pánovi Ježišovi Kristovi zaimponoval onen mládenec. Pán si ho zaľúbil. Tešil sa tomu vážnemu prístupu k základnej otázke života. Mládenec chcel mať istotu, že večný život bude mať nielen on, ale aj jeho potomstvo. Urobil preto závažný a dobrý krok, išiel za najlepším odborníkom, Pánom Ježišom Kristom. Tu však nastal zlom. Smutný odišiel od Pána. Skúsenosti nás učia, že môžeme zájsť aj k najlepšiemu lekárovi, ak neprijmeme jeho radu, ak neužijeme liek, ktorý nám predpísal. Pán Ježiš mu vysvetlil, že židovské chápanie náboženstva nefunguje. Pre neho bolo v poriadku, že bol bohatý. Pre neho aj to bolo v poriadku, že iný zas bol chorý, biedny, alebo hladný. Určite nebol tak veriaci ako on. Svoje bohatstvo chápal ako Božiu odmenu za svoju vieru a za svoje skutky a biedu iných za Boží trest, lebo neboli tak dokonalí vo svojich skutkoch. Pán Ježiš ho nerobí smutným pre jeho skutky zákona, ale pre jeho skutky nelásky. Milé sestry a milí bratia v Pánovi! Dúfanie v hodnoty sveta je cesta rovnako pomýlená. Hriech na nás pracuje veľmi razantne. Pozrieme sa okolo seba a vidíme ľudí veľmi ponorených do hľadania telesných potrieb. Vidieť mladého človeka takto konať, mnohí si povedia, je neskúsený. Pozdnejšie zistí, ako málo mu stačí k životu pre seba a o koľko môže byť viac na pomoci iným. Keď to vidíme pri starších, je to prejav životného zamerania. A čo ešte sláva sveta? A ešte viac závislosti na moci. To si Pán Ježiš nemôže zamilovať, lebo všetko to odmietol pri pokúšaní, ktorému bol vystavený na púšti. Pán nám ukazuje, že ani toto nie je dobrá cesta k prijatiu kráľovstva nebeského. Hriech a neposlušnosť sú cestou, ktorú ponúka satan na dočasné pobavenie pre tých, ktorých navrátil do tohto sveta, aby zahynuli. Zamiloval si si tento svet tak ako Démas, ktorý opustil cestu spasenia? Miluješ na vzťahu k Pánovi predstavu, že zbohatneš? Čítaj, počúvaj pozorne, čo ti zasľubuje tvoj Pán a uver Jeho zasľúbeniam. Lebo čo nie je možné u človeka, to je možné u Boha, ktorý ťa tak miluje, že svojho Syna dal... Milí bratia a sestry v Pánovi! Istý francúzsky kresťanský filozof dal na prvú cestu trefnú odpoveď. Tam, kde sa človek usiluje o skutky spravodlivosti a hľadí len na seba, ako vyzerá pred Pánom Bohom, usiluje sa o sterilitu. A sterilita je mŕtva. Mládenec vyzeral veľmi pekne, ale bol mŕtvy pre kráľovstvo Božie. Tam, kde je život, tam sú aj špina a zlé veci. Do špiny prišiel za nami náš Boh a Pán. Špina nás chce a môže zabíjať, ale Pán žiada, aby sme uverili Jeho zasľúbeniam. Keď tak robíme, je prítomný, reálny v našich životoch a konkrétne koná. Zlo sveta nemôže uškodiť Jeho draho vykúpeným. Vedie nás k novote života v tejto časnosti. Odvráti nám pohľad od skutkov zákona i od závislosti na imaní tohto sveta. Zotrie striebro z okna nášho života a vtedy sa situácia Božieho dieťaťa začína obracať. Nehľadí už do zrkadla života na seba, ale cez okno duše na tých, ktorých mu dal do jeho spoločenstva Pán. Pozerá na nich Jeho očami. Nevidí v nich už nehodné bytosti, ale bratov a sestry, ktorým túži slúžiť. Veď k tejto službe ho Pán nielen povolal, ale aj vystrojil. Pozrime na náš zbor, pozrime na seba. Je v nás veľa toho, čo sa Pánovi na nás nepáči. Predsa nás veľmi miluje a túži prísť do našich sŕdc tak, ako prišiel do betlehemských jasieľ. Aj tie stáli uprostred špiny. Túži potom, aby sme uverili Jeho zasľúbeniam a On si nás mohol použiť k službe tomuto svetu. Veríš Mu? Amen |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||