| Kázeň 04.12.2011 2. adventná nedeľa – 2011 Suspírium: Prihovor sa k nám slovom svojím Pane, nech nás ono šľachtí i dnes požehnane; nech nám ono dá znať, - a to kým čas je tu – v čom sa blížiš ku nám, v čom sa zjavíš svetu! Amen (Rázus: Suspíriá) Text: Izaiáš 63, 15 – 64, 3: Pohliadni z nebies a uviď zo svojho svätého a slávneho príbytku! Kde je Tvoja horlivosť a moc? Pohyb Tvojich citov a Tvoje zľutovanie sa mi odopierajú. Veď Ty si Otec náš, lebo Abrahám nevie o nás a Izrael nás nepozná. Ty, Hospodine, si Otec náš, Tvoje meno od pradávna je: Náš Vykupiteľ. Hospodine, prečo si nám dal poblúdiť od Tvojich ciest a zatvrdil si nám srdcia, tak, že sa Ťa nebojíme? Vráť sa kvôli svojim služobníkom, kvôli kmeňom svojho dedičstva. Tvoj ľud vlastnil Tvoju svätyňu len krátky čas, naši protivníci ju pošliapali. Takí sme, akoby si nad nami oddávna nepanoval, ako tí, nad ktorými nikdy neodznelo Tvoje meno. Kiežby si pretrhol nebesá a zostúpil, aby sa zatriasli vrchy pred Tebou. Ako oheň zapaľuje raždie, ako oheň privádza do varu vodu - tak príď, aby si dal svojim protivníkom poznať svoje meno, aby sa Tvojej prítomnosti báli národy. Keď si nečakane robil hrozné veci, zostúpil si a vrchy sa triasli pred Tebou. Od vekov to nikto neslýchal ani nepočul, oko nevídalo Boha okrem Teba, ktorý by tak nakladal s tými, ktorí naň očakávajú. Amen
Sestry a bratia v Pánovi! Kto je spokojný so stavom, v ktorom sa nachádza svet, krajina, naše mesto, vzájomné vzťahy? Keby sme rozpútali debatu na túto tému, bola by veľmi dlhá. Pomenovali by sme veľmi veľa príčin, prečo je tomu tak. Ale, myslím si, že by sme sa pre rozdielne názory a rovnako tak aj rozdielne návrhy na riešenie tohto stavu, nedohodli. Prečo? Zlý stav si najprv začnú uvedomovať jednotlivci. Duše citlivé na Božie slová. Začnú hovoriť o zle, ktoré sa šíri a snažia sa okolo seba dávať veci do poriadku. Spoločenstvo ich zo začiatku neberie vážne. Vidí v nich rojkov v tom lepšom prípade a šíriteľov poplašných správ v tom horšom prípade. Dlho je spoločenstvo spokojné so zabehnutým stavom. Keď sa spamätá, už je zjavne neskoro a už nič nemôže urobiť nápravu. To bol prípad Izraela, ktorý sa dostal do zajatia v Babylone. Proroci verne zvestovali napomínajúce slovo Pánovo. Ľud ho však nebral vážne. Keď sa spamätal, už zostala len jediná cesta možného riešenia: Pomoc od Pána Boha. Aj nám sa už stav duchovných, ale aj vzťahových a verejných vecí pokazil natoľko, že je čas, aby sme s prorokom poznali a vyznali, ak chceme, aby sa k nám priblížilo kráľovstvo Božie: Ty si náš Boh, nemáme iného boha okrem Teba! 1. Pohliadni na nás v biede a trápení sveta, 2. vráť sa k nám, lebo bez Teba zahynieme. 3. Pretrhni nebesá a zostúp a zastaň sa na Teba očakávajúcich. Bratia a sestry v Pánu! Ty si náš Boh, nemáme iného boha, okrem Teba. Pohliadni na nás v biede a trápení sveta. Naša prosba vyviera zo situácie, ktorá je okolo nás. Bezradnosť ľudí, rozmáhajúca sa bieda mnohých, deti blúdiace svetom, ako ovce bez pastiera. Neposlušnosť, vzmáhajúci sa hriech každého druhu, ľudia túžiaci po chlebe a hrách. Akoby sa všetky hriechy dejín ľudstva pozháňali na kopu a nebolo pomoci proti nim a my sme ostali bez pomoci. Prorok vidí jedinú možnosť. Opätovný Boží zásah. Aby Pán Boh mocne prehovoril svojou mocou a dal svojmu ľudu na vedomie, že nespí a nedrieme. Pohliadni na nás, prosí prorok. Ľud sa nemá spoliehať na staré tradície, ani na ľudí čo veľa znamenali v Božom ľude. Hospodin je jediný, kto môže zmeniť situáciu. Dovolávať sa ľudí čo už zomreli, nemá cenu: Veď Ty si Otec náš, lebo Abrahám nevie o nás a Izrael nás nepozná. Ty, Hospodine, si Otec náš, Tvoje meno od pradávna je: Náš Vykupiteľ. Hospodine, prečo si nám dal poblúdiť od Tvojich ciest a zatvrdil si nám srdcia tak, že sa Ťa nebojíme? Vyznávame, že nie sme lepší od tých, čo vtedy zblúdili od Jeho ciest. Dnes blúdime svetom rovnako, hľadajúc pomyselného motýľa šťastia vo svete. Tam, kde ho niet. Slovom žalmistovým vyznávame: Ty si môj Pán! Niet pre mňa šťastia mimo Teba! Preto pohliadni na nás a zmeň situáciu, v ktorej sa nachádzame. Sestry a bratia v Pánu! Ty si náš Boh, nemáme iného boha, okrem Teba. Pohliadni na nás v biede a trápení sveta. vráť sa k nám, lebo bez Teba zahynieme. Izaiáš nám pripomína dvojnásobným zdôraznením, že je Hospodin naším Otcom, Jeho blízky vzťah k nám. Otec nemôže opustiť svoje deti a nechať ich napospas hynutiu. Nemôže sa nečinne prizerať. V krajnej biede musí zasiahnuť. Prorok vyznáva nebeskému Otcovi, ako mu chýba chrám, dom, v ktorom sa s Ním stretával. Ako mu chýba viditeľné Božie konanie. Ako mu chýba v ľude láska k Pánu Bohu. Akoby ľud ani nepočul o Pánu Bohu, ani o Jeho prikázaniach. Taký život nie je dobrý a nevedie k požehnaniu. Prorok týmito slovami nás vyzýva k pokániu. Len pokorné srdce je Pánu Bohu milé. Na jeho vzdychy odpovedá svojou milosťou. Bratia a sestry v Pánovi! Preto prorok s veľkou túžbou prosí. Kiežby si pretrhol nebesá a zostúpil. Prítomnosť Pánova obnovuje ľud. Oheň Jeho Svätého Ducha privádza k životu zhasínajúci plamienok viery a dáva silu lásky Jeho ľudu. Novou nádejou naplnený ľud sa stáva divom pre protivníkov a do úžasu privádza národy. Jeho ľud mocne svedčí o Ňom, hovorí že je ako dážď, ako jarný dážď, čo zavlažuje zem. Len v svojom Bohu skutkami viery a lásky. Žiadosť prorokova sa naplnila. Boh pretrhol nebesá a zostúpil na túto zem vo svojom Synovi. Pán Boh nám odpovedal. Boží Syn prišiel, aby zachránil a spasil, čo by bolo zahynulo. Si toho verným svedkom? V čase rozmáhajúceho sa hriechu vyznávaš smelo, že Hospodin je tvoj boh a nemáš iného boha okrem Neho? Horlivo v modlitbách prosíš, aby pohliadol na svoj ľud uprostred bludu a hriechu, modlíš sa za obživenie suchých ratolestí v zbore a prosíš s naliehavou žiadostivosťou, aby Pán Boh bol vo svojom Synovi neustále prítomný v srdciach i dušiach veriacich, v zbore, v spoločnosti? Ak áno, Pán príde a naplní tvoju túžbu. Amen |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||