| Kázeň 04.03.2012
2. pôstna nedeľa – 2012 Suspírium: Ty si prišiel, Pane Ježiši Kriste, z nebies diali, aby sme Svetlo života časne i večne mali - Nuž, pomôž nám v Tvojom svetle ako synom a dcéram svetla nažívať – A raz tam pri Tebe v sláve – v jasnom prebývať. Amen (T. Gáll) Text: Izaiáš 5, 1 – 7: Zaspievam pieseň o svojom milom, pieseň môjho milého o jeho vinici. Vinicu mal môj milý na žírnom kopci. Prekopal ju, zbavil kamenia; vysadil ju ušľachtilou révou; vystaval vežu uprostred nej, aj lis vytesal v nej; potom čakal, že donesie hrozno, ale doniesla trpké hrozno. A teraz, obyvatelia Jeruzalema a mužovia judskí, rozsúďte, prosím, medzi mnou a medzi mojou vinicou! Čo ešte bolo treba spraviť na mojej vinici, čo by som nebol na nej urobil? Prečo doniesla trpčiaky, keď som čakal, že donesie hrozno? Teraz však chcem vám oznámiť, čo urobím svojej vinici: Odstránim jej ohradu a spasú ju; zborím jej múr a pošliapu ju. Pripravím jej rýchly koniec: nebude zrezaná ani okopaná, prerastie bodľačím a tŕním. Oblakom však prikážem, aby ju neskrápali dažďom. Lebo vinicou Hospodina mocností je dom Izraela a mužovia judskí sú jeho pôvabnou výsadbou. On čakal na právo, a tu, hľa, prelievanie krvi, na spravodlivosť, a tu, hľa, volanie o pomoc. Amen Sestry a bratia v Pánovi! Predstavme si svadobnú spoločnosť, ktorá sa chystá na cestu do chrámu. Snúbenci sú už pripravení prijať rodičovské požehnanie, aby mohli vykročiť k spečateniu sľubu vernosti pred ľuďmi a pred Pánom Bohom. Vtedy pristúpi priateľ ženícha s gitarou a hrou upúta na seba pozornosť. Prvé slová piesne ulahodia ušiam svadobčanov, lebo vychváli ženícha za všetko, čo urobil pre svoju nevestu. Spieva o jeho daroch, láske a obetavosti. Vo chvíli, stopercentnej pozornosti zaspieva slová, ktoré ako vriaca voda oparia poslucháčov. Zaspieva slová, ktoré obvinia nevestu z nevery, nevďačnosti a zlého konania. To, čo malo spieť k vrcholu šťastia sa teraz rúca. Ženích odvrhne svoju nevestu, hoci mu srdce krváca, lebo ju veľmi miloval. Vydá ju napospas hanbe a posmechu. Ženích a nevesta, vinár a vinica, to sú obrazy, ktoré v piesňach a v básňach vyjadrovali vzťah Pána Boha a Jeho ľudu. Prorok Izaiáš na tento židovský motív namotal poslucháčov, aby otvorili svoje uši a počúvali žalobu, ktorú má Hospodin proti nim. Veľkým požehnaním pre nás bude, ak urobíme to isté a zároveň, ak vyvodíme zo svojho konania aj dôsledky, pokánie. Dobre počúvajme: Pieseň o milého vinici nás učí 1. o Božej láske 2. o Božej spravodlivosti, 3. a o Božej milosti. Bratia a sestry v Pánu! Pieseň o milého vinici nás učí o Božej láske. Nevysvetliteľnej, nepochopiteľnej, nezaslúženej a predsa preukázanej. Prorokove slová: Vinicu mal môj milý na žírnom kopci. Prekopal ju, zbavil kamenia; vysadil ju ušľachtilou révou; vystaval vežu uprostred nej, aj lis vytesal v nej; vyjadrujú v skratke námahu, lásku a obeť, ktorými si nebeský Otec pripravil svoj ľud. Žírny kopec – krajina oplývajúca mliekom a medom. Prekopanie a povyberanie kamenia znamená najlepšiu prípravu. Oplotenie zas vyvolenie medzi inými národmi. Strážna veža je mimoriadna starostlivosť o ľud a lis chrám, ktorý má pripravovať ľud k životu milému Pánu Bohu. Je to dosť, alebo je to málo? Pán Boh necháva o svojej láske rozhodnúť tých, ktorým bola určená, mužom judským: Čo ešte bolo treba spraviť na mojej vinici, čo by som nebol na nej urobil? Dôvod k tomuto kroku je bolestivý: Prečo doniesla trpčiaky, keď som čakal, že donesie hrozno? Pozrime sa na svoje životy očami nášho Stvoriteľa a očami nášho Vykupiteľa. Aj naše životy majú svedčiť o Božej láske k nám. Sú také? Vidieť na našom konaní Božiu lásku? Sestry a bratia v Pánu! Pieseň o milého vinici nás učí vidieť nielen Božiu lásku, ale aj Božiu spravodlivosť. Pán Boh trestá nekajúcich hriešnikov. Vyvolenie za dietky Božie prinieslo vyvolenému ľudu aj povinnosti. Majú byť svedkami kráľovstva, ktorého dedičmi sa stali. Prispôsobenie sa svetu ich odviedlo na nesprávnu cestu. Pavol píše Rímskym: Lebo kráľovstvo Božie nie je jedenie a pitie, ale spravodlivosť, pokoj a radosť v Duchu Svätom. Prorok oznamuje očakávania Hospodinove: On čakal na právo, a tu, hľa, prelievanie krvi, na spravodlivosť, a tu, hľa, volanie o pomoc. Nevesta sa stala nevernou, vinica priniesla namiesto hrozna trpčiaky – plané ovocie. Evanjelickí kresťania sa v minulosti javili ako zástancovia pravdy, spravodlivosti, národa, reči. Bola pre nich typická služba národu. Aké ovocie nesieme dnes? Máme ešte radi vinicu, v ktorej sme sa stali Božou révou? Túžime v nej niesť dobré ovocie? Pamätajme na Boží súd. Bratia a sestry v Pánovi! Pieseň o milého vinici nás učí vidieť nielen Božiu lásku a spravodlivosť, ale aj Božiu milosť. A Božím súdom súvisí aj Božia milosť. Prvá vinica bola odplotená, tvrdý trest doľahol na tých, ktorí neplnili Božiu vôľu. Pán Boh oznámil skrze svojho Syna, že zlých vinohradníkov zahubí a vinicu prenajme iným, keď nájomcovia zabili Jeho jediného Syna (viď podobenstvo o zlých vinohradníkoch). Prenajatie je prijatie pohanov do plánu spásy. Pavol v Rímskym píše: aby vyjavil bohatstvo svojej slávy na nádobách milosrdenstva, vopred pripravených na slávu, na nás, ktorých aj povolal nielen zo Židov, ale aj z pohanov? Ako aj v knihe Ozeášovej hovorí: Pomenujem si ľudom, čo mi nebolo ľudom, a milovanou, ktorá nebola milovaná. To je o nás. Z milosti Božej sme čo sme, dbajme, aby Jeho milosť nebola pri nás daromná. V zmysle dnešnej nedele, bojujme o svoje posvätenie. Život, ktorý je obeťou príjemnej vône nášmu Bohu za dar lásky v Ježišovi Kristovi. Život skrytý v Kristu a zjavený v skutkoch lásky a spravodlivosti. Aby nemusel prorok aj o nás spievať takúto smutnú pieseň, ako spieval o prvom vyvolenom ľude. Amen |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||