| Kázeň 07.07.2013 6. nedeľa po Svätej Trojici – 2013 Suspírium: Sme v Krista pokrstení; ako On žil, tak i my – bo hriechu zomreli sme jak Pán náš nevinný. Stoj, Kriste s mocou svojou a veď nás k istote, by obstáli sme v časnom i večnom živote! Amen (Rázus) Text: Izaiáš 43, 1 – 7; Teraz však takto vraví Hospodin, tvoj Stvoriteľ, ó, Jákob, tvoj Tvorca, ó, Izrael: Neboj sa, lebo som ťa vykúpil, povolal som ťa tvojím menom; môj si ty! Keď pôjdeš cez vodu, budem s tebou, a keď cez rieky, nezaplavia ťa; keď budeš kráčať cez oheň, nezhoríš, ani plameň ťa nespáli, lebo ja, Hospodin, som tvoj Boh, Svätý Izraela, tvoj Spasiteľ. Ako výkupné dal som za teba Egypt, Kúš a Sebu miesto teba, pretože si bol drahý v mojich očiach, vzácny si bol a miloval som ťa. Aj ľudí dám za teba i národy za tvoj život. Neboj sa, lebo ja som s tebou! Privediem od východu tvoje potomstvo a zhromaždím ťa od západu. Severu poviem: Vydaj! a juhu: Nedrž v zajatí! Zďaleka priveď mojich synov, od konca zeme moje dcéry, každého, kto sa volá mojím menom, koho som stvoril na svoju slávu, koho som sformoval a učinil. Amen Sestry a bratia v Pánovi! Náš spevák z Východu spieva: Láska je tu s nami, buďme s ňou. Táto chytľavá téma a melódia zasahujú srdcia mladších i starších. Oduševnene si spolu so spevákom pospevujú refrén piesne. Nemusíme byť veľkými analytikmi, aby sme si uvedomili, prečo je tomu tak. Nie pre speváka ani pre melódiu, ale pre potrebu lásky, ktorá je korením, naplnením života človeka. Myslím, že každý z nás má skúsenosť s preukázanou láskou. Je silou chorým, nádejou väzneným, chlebom hladným, vodou smädným a oslavou Pána Boha. Potrebujú ju však nielen núdzni, potrebujeme ju všetci. Žiaľ, že naša ľudská láska je málokedy úplná. Niekedy je len predstieraná. Vtedy prehrávame svoju snahu o nasledovanie nášho Spasiteľa. Prorok Izaiáš nám ukazuje dokonalú lásku, ktorá nikdy svoj skutok nepredstiera. Koná tak, ako hovorí, plní všetko, čo zasľúbi. Ňou je Božia láska k nám: 1. stále nás sprevádza 2. vykupuje zo smrti 3. a po našej prítomnosti túži. Bratia a sestry v Pánu! Pán Boh sa prihovára skrze proroka ľudu, ktorý vytvoril. Nie ľud sa vyvinul, ale Pán Boh ho vyformoval, ako hrnčiar nádobu. Povolal ho menom Izrael. Ani to nestačilo, zasľúbil mu svoju prítomnosť, ochranu v každej situácii, aby nezahynul. V slovách: Neboj sa, lebo som ťa vykúpil, povolal som ťa tvojím menom; môj si ty! je vyjadrená všetka láska Stvoriteľa. Vyznáva sa z nej svojmu stvorenstvu. Ak toto všetko platilo pre ľud Izraela, Golgota túto lásku rozprestrela na všetky národy, ktoré prijali za svojho Pána, Ježiša Krista. Tu už jasne rozoznávame Krista a krst, ktorým sme boli pokrstení. Práve v ňom nás povolal k sebe naším menom. Môžeme žiť v istote, že Jeho láska je neustále s nami. Môžeme sa spoľahnúť, že nás bezpečne prevedie všetkými skúškami života, do ktorých sa dostaneme. Pán Boh si nás nevyvolil za svoje deti neprijal preto, aby nás nadradil nad iných. Urobil to preto, aby nás, ako svojich vyvolených použil k svedectvu a službe našim blížnym. Aby sme sa stali Jeho svedkami až do posledných končín zeme. Svedčiť o Jeho láske slovom i skutkom lásky k blížnemu, je najlepšou odpoveďou na Jeho lásku k nám. Sestry a bratia v Pánovi! Spomínate si na pieseň nášho spevokolu: Mnoho dôvodov? Tak si uvedomme, že máme mnoho dôvodov k takému konaniu. Každý stojí za to. Ale jeden sa vymyká akémukoľvek porovnaniu: lebo ja, Hospodin, som tvoj Boh, Svätý Izraela, tvoj Spasiteľ. Ako výkupné dal som za teba Egypt, Kúš a Sebu miesto teba... a my si namiesto Egypt, Kúš a Sebu, doložíme: svojho jednorodeného Syna. Tak si to zopakujme tak, ako to už my vnímame: lebo ja, Hospodin, som tvoj Boh, Svätý Izraela, tvoj Spasiteľ. Ako výkupné dal som za teba svojho jednorodeného Syna miesto teba, Touto obeťou sa stáva definitívne Jeho dieťaťom každý, kto verí v Syna Božieho. Ak má takúto lásku k nám nehodným Svätý Boh, má byť aj našou túžbou, aby sme v láske k blížnym usilovali o ich spasenie. Apoštol Ján nám k tomu dáva najlepší argument: Ale ak chodíme vo svetle, ako On je vo svetle, máme spoločenstvo medzi sebou a krv Ježiša, Jeho Syna, nás očisťuje od každého hriechu. Bratia a sestry v Pánu! Záver Izaiášovej perikopy tvorí opakované zasľúbenie Božej lásky a prítomnosti pri svojom vykúpenom ľude: Neboj sa, lebo ja som s tebou! Tu nejde len o istotu prítomnosti Tvorcu, Spasiteľa, ale aj Posvätiteľa. Záverečné zasľúbenie sa týka budúceho veku. Milosť, ktorou sme boli vykúpení, je veľmi drahou milosťou nato, aby bola len časná. Každý, kto vo viere vytrvá až do konca, bude zhromaždený do Božej obilnice. Pozvaný k večnému životu. Do spoločenstva Boha živých a nie mŕtvych. Dobre zvážme tieto dôvody a prosme o silu viery, aby sme mohli tomuto svetu svedčiť o Láske, ktorou sme boli my prijatí a slúžili mu verne na chválu a slávu nebeského Otca, ktorý je láska. Amen |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||