| Kázeň 30.03.2014
4. nedeľa pôstna – 2014 Suspírium: Tvoj zákon, Bože, nám ukazuje viny, však Kristova zvesť voľnými nás činí. Ó, Pane večný, daj nám sily k boju, zjav na nás biednych moc i milosť svoju. Amen (M. Rázus) Text: Izaiáš 54, 7 - 10; Na malú chvíľu som ťa opustil, ale s veľkým milosrdenstvom ťa zhromaždím. V prekypení svojho hnevu som skryl svoju tvár na chvíľu pred tebou, no večnou milosťou sa zľutujem nad tebou - vraví Hospodin, tvoj Vykupiteľ. Pripadá mi to ako za dní Nóachových: ako som prisahal, že vody Nóachove nezaplavia už zem, tak teraz prisahám, že sa nebudem hnevať na teba, ani ťa nebudem karhať. Lebo keby sa aj vrchy pohli a pahorky sa klátili, moja milosť sa nepohne od teba, ani moja zmluva pokoja sa neskláti, hovorí Hospodin, ktorý sa zmilúva nad tebou. Amen Sestry a bratia v Pánovi! Prekročili sme polovicu cesty tohtoročným pôstnym obdobím. Aj keď sme na tejto ceste prijali veľmi veľa požehnania, to hlavné nás ešte len čaká. Prvá polovica cesty nám ukázala na nebezpečenstvo hriechu. Vyzvala nás k hľadaniu cesty pokoja s Pánom Bohom a k oddeleniu sa od hriechu. Na cestu k Božiemu oltáru na Golgote nám dnes prorok Izaiáš pribaľuje niekoľko rád, aby sme nezblúdili, ale úspešne dokonali púť k cieľu nášho spasenia. Kto dobre počúva, nebude sklamaný. Izaiáš chce, aby sme sa na tejto ceste vzdali všetkého, čo nám bráni v plnosti sa odovzdať nášmu Pánovi, nájsť u Neho milosť a pokoj svojej duše. Skôr, ako sa vnoríme do Božieho posolstva daného nám skrze proroka, zamyslime sa nad našou doterajšou cestou. Ako sme ten čas milosti, ktorý nám bol doteraz daný v pôste, využili. Čo nám naše rozjímanie nad utrpením nášho Pána dalo. Pomohol nám tento čas zmeniť náš život k lepšiemu nasledovaniu nášho Pána? Viac Ho ako doteraz milujeme? Vrúcnejšie Mu ďakujeme za Jeho obeť lásky, ktorú priniesol na dreve kríža? Viac ľutujeme svoje hriechy, ktoré Ho k obeti priviedli? Alebo toto obdobie prechádza popri nás bez odozvy? Izaiáš nám pripomína, že sa stretneme s Pánom Bohom, Svätým Hospodinom. Aký je, čo nás čaká, keď sa s Ním stretneme? Boh je svätý 1. v hneve nad hriechom, 2. v ľútosti nad kajúcnikom 3. a verný v zmluve so stvorením. Bratia a sestry v Pánovi! Nekajúci hriešnik sa stretne s Božím hnevom. Vyvolený národ bol miláčikom Hospodinovým. Pán Boh, ako spieva Izaiáš v piesni o vinici, si ho vypestoval, ohradil, urobil pre jeho život svedka Hospodinovho všetko. Veľkou mocou ho chránil pred záhubou, bol s ním na púšti i uprostred mora. Keď však pretiekol kalich trpezlivosti s jeho hriechom, odvrátil Hospodin od neho svoju tvár. Prišiel trest. Odlúčenie od Hospodina je tou najťažšou ranou, ktorú môžeme utŕžiť. A nekajúci hriešnik bude odlúčený od zdroja života. Biblia nám to predstavuje zákazom jesť zo stromu života, peklom, vonkajšou tmou, kde je plač a škrípanie zubov, hynutím v ohnivom jazere. Všetky obrazy naznačujú, že sa jedná o odňatie najcennejšieho daru, daru života. Keď nás Pán Boh napomína trestov časnosti čaká, že sa obrátime k Nemu a odvrátime sa od zlého. K obráteniu by nám mal pomôcť pohľad na cenu, ktorá bola vyplatená ako výkupné za hriešnika. Obetný oltár na Golgote nám túto cenu pripomína. Sestry a bratia v Pánovi! Pokánie vyvoleného ľudu v Babylonskom zajatí priviedlo Hospodina k zľutovaniu a navráteniu Jeho ľudu do krajiny oplývajúcej medom a mliekom. Pokánie veriaceho v Pána Ježiša Krista, znamená navrátenie Božieho dieťaťa do spoločenstva spasených. Pán Boh hľadí na krvavé rany svojho Syna a omilosťuje kajúceho hriešnika. Večnou milosťou sa zľutujem nad tebou - vraví Hospodin, tvoj Vykupiteľ. Je to veľké tajomstvo viery, že ja nehodný hriešnik, môžem mať skrze vieru v obeť Božieho Syna zahladené hriechy. Bez akýchkoľvek zásluh a hodností. Pán Boh pamätá na svoje zasľúbenia. Je verný vo svojom slove. Jeho svätosť sa prejavuje rovnako v Jeho hneve nad hriechom, ako v zľutovaní nad tým, čo koná pokánie. Niet inej lásky podobnej Jeho. Bratia a sestry v Pánu! Ak by sme si znovu položili otázku z úvodu: Aký je Pán Boh a čo nás čaká, keď sa s Ním stretneme? Možno niekto povie: je prísny a trestajúci. Iný zas možno povie: Pán Boh je láska. Každý povie to, na čo sa dívajú jeho oči. S nami je to podobné ako so supom a kolibríkom. Obaja lietajú nad púšťou. Supie oči hľadia na rozkladajúce sa telá mŕtvol, ale oči kolibríka hľadia na krásu kvetov. Oči nekajúceho hriešnika uvidia Sudcu spravodlivého v hneve. Oči pokorného kajúcnika uvidia tvár milujúceho Otca. Lebo On v Synovi ustanovil Novú zmluvu a Jeho zmluva zaručuje kajúcemu veriacemu večný život. Svätý Boh hovorí: Lebo keby sa aj vrchy pohli a pahorky sa klátili, moja milosť sa nepohne od teba, ani moja zmluva pokoja sa neskláti, hovorí Hospodin, ktorý sa zmilúva nad tebou. Poslúchnime apoštola Pavla: Vyčistime starý kvas, aby sme boli novým cestom..., lebo aj náš veľkonočný Baránok, Kristus, bol [za nás] obetovaný. Preto slávme sviatky nie v starom kvase, ani v kvase zlosti a nešľachetnosti, ale ako nenakvasení v čistote a v pravde. Amen |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||