| Kázeň 18.04.2014
Veľký piatok – 2014 Suspírium: Pán nakloňuje hlavu: Dokonané! A drahé telo bez života zvisne. Tmy zaľahnú a skaly pukajú sa - strach skloní čelá vypínavé, pyšné. Hej iste, iste, Boží Syn bol tento! Ó, iste Tomu v hrobe poustlané... Nuž počuj duša a plač usedave, bo Pán Tvoj bôľne volá: Dokonané! Amen (Rázus) Text: Izaiáš 53, 1 - 12: Kto uveril našej zvesti a na kom sa zjavil zásah Hospodinov? Vyrástol pred nami ako výhonok a ako koreň z vyprahnutej zeme. Nemal postavu ani dôstojnosť, aby sme ho obdivovali, ani výzor, aby sme po ňom túžili. Opovrhnutý bol a opustený ľuďmi, muž bolestí, ktorý poznal choroby, ako niekto, pred kým si ľudia skrývajú tvár, opovrhnutý bol, a nevážili sme si ho. Ale on niesol naše choroby, vzal na seba naše bolesti. My sme sa nazdali, že je zasiahnutý, Bohom bitý a strápený. Ale on bol prebodnutý pre naše priestupky, zmučený pre naše neprávosti. On znášal trest za náš pokoj, jeho jazvami sa nám dostalo uzdravenia. My všetci sme blúdili ako ovce, všetci sme chodili vlastnou cestou. Hospodin spôsobil, aby ho zasiahla neprávosť všetkých nás. Strápený pokorne trpel, a neotvoril ústa ako baránok vedený na zabitie, a neotvoril ústa ako ovca, ktorá umĺkne pred svojimi strihačmi. Väzením a súdom bol odstránený, ale kto sa stará o jeho údel? Lebo bol vyťatý z krajiny živých, pre vinu svojho ľudu bol zbitý. Dali mu hrob s bezbožníkmi a so zločincami, keď zomrel, hoci nespáchal násilie a nebolo ľsti v jeho ústach. Ale Hospodinovi sa zapáčilo raniť ho chorobou. Ak položil život ako obeť za vinu, mal by vidieť potomstvo a dlho žiť, skrze neho podariť sa má, čo chce Hospodin. Pre námahu svojho života uzrie svetlo. Svojím poznaním môj spravodlivý sluha dá spravodlivosť mnohým a ich neprávosti sám vezme na seba. Preto mu dám podiel s veľkými a s mocnými sa bude deliť o korisť, pretože obetoval svoj život na smrť a počítaný bol s priestupníkmi, hoci on zniesol hriechy mnohých a zastúpil priestupníkov. Amen Sestry a bratia v Pánovi! Naša evanjelická viera je postavená na evanjeliu Pána Ježiša Krista a na apoštolskej zvesti. Dominantu v nej má zvesť apoštola Pavla o kríži Božieho Syna. Teológia kríža sa stala teológiou našej cirkvi. Saul sa ako nepriateľ nasledovníkov Pána Ježiša stretol so vzkrieseným Kristom pred Damaškom. Stretnutie so Vzkrieseným rozhodlo o jeho ďalšom živote. Kresťanom do Korintu vyznal: lebo som si umienil, že medzi vami nebudem vedieť nič iné, jedine Ježiša Krista, a to toho ukrižovaného. Slovo o kríži Kristovom hovorí o Božej milosti pre hriešnika. A jeden z pilierov reformácie hovorí, že jedine z milosti Božej sme spasení, bez akýchkoľvek zásluh. Len milosť ukrižovaného Krista môže spasiť hriešnika. Problémom je, že viera vo víťaza je ľahšia, ako viera v „porazeného“. Preto mnohí kresťania dlho obchádzali Veľký piatok. Nebol pre nich najväčšou udalosťou viery. Akoby sa za ukrižovaného hanbili a všetku nádej upreli len na otvorený hrob a na Víťaza nad smrťou. Bez prijatia, že Kristus skutočne zomrel za hriechy každého z nás je oslabená viera. Pravdu mal prorok Izaiáš, keď položil otázku: Kto uveril našej zvesti a na kom sa zjavil zásah Hospodinov? Preto, ak chceš byť spasený 1. ver v za teba ukrižovaného Krista, 2. jeho jazvami sa ti dostalo uzdravenia, 3. preto sa Kristus stal Pánom pánov a Kráľom kráľov. Bratia a sestry v Pánu! Je úžasné sledovať Izaiášovo proroctvo. Tento Boží muž inšpirovaný Duchom Svätým, vidí cez pohoria budúcich udalostí to, čo nevidia mnohí dnes. Vidí trpiaceho Služobníka Hospodinovho. Videnie mu nezľahčuje jeho úlohu pre dejinnú udalosť spásy, ktorou je poverený. Práve naopak. Tam, kde iní vidia víťazstvo sveta, tam prorok vidí víťazstvo Boha. Pochopil ohromujúcu vec. Boh, ktorému Služobník verne slúži, položí na Neho ťarchu hriechov ľudí. Potrestá Ho za ne. Lebo Božím zámerom bolo, aby zahynul hriech a bol spasený hriešnik. Lebo hriešne pokolenie nebolo schopné nápravy, ani zadosťučinenia za svoje priestupky voči svojmu Stvoriteľovi. Musí byť dané radikálne riešenie z Božej strany. Boh pošle svojho Služobníka, ktorý síce zomrie, ale ako odmenu, dostane večné kráľovstvo. Toto poznanie proroka je tak predivné, že pochybuje, či niekto uverí jeho zvesti. Vidí stav viery Božieho ľudu. Na Golgote sa jeden taký našiel. Pane, daj nám vieru kajúceho lotra, aby sme mohli byť s Tebou v Tvojom kráľovstve. Kto chce byť spasený nemá inej cesty. Vzkriesený Pán hovorí: nik neumrie naveky, kto žije a verí vo mňa. Sestry a bratia v Pánu! Viera v Ukrižovaného má svoje opodstatnenie v prorokovej zvesti: On znášal trest za náš pokoj, jeho jazvami sa nám dostalo uzdravenia. Neskôr, na základe tejto zvesti apoštol Peter svedčí: Jeho krvavé rany vás uzdravili. Vie, že Izaiášovi to bolo dané zhora: Po tomto spasení túžili a pátrali proroci, ktorí prorokovali o milosti vám pripravenej. Pátrali totiž, na ktorý a na aký čas Duch Kristov, ktorý prebýval v nich, oznamoval utrpenia pre Krista a slávu po nich. Nieto lieku na zahojenie rán spôsobených malomocenstvom hriechu nad päť studní krvi Kristovej, o ktorých spieva nábožný pevec. Päť studní je, z nich spasenie, pokoj, radosť, život, moc ku mne tečie ustavične, na deň mení hriechov noc. To sú rany po klinoch a kopiji, ktoré ich otvorili na tele Pánovom. Bratia a sestry v Pánu! Prorok vidí cez hmlu budúcich vekov služobníkovu odmenu: Preto mu dám podiel s veľkými a s mocnými sa bude deliť o korisť, pretože obetoval svoj život na smrť a počítaný bol s priestupníkmi, hoci On zniesol hriechy mnohých a zastúpil priestupníkov. Pán Boh Ho povýšil a dal Mu meno nad všetky mená, aby sa v Jeho mene skláňalo každé koleno aj na nebi, aj na zemi aj pod zemou. Skloňme svoje kolená a vrúcne ďakujme svojmu Svätému Bohu, Hospodinovi, za premúdre vedenie a za našu záchranu. Volajme Haleluja svojmu Pánovi za milosť pre nehodných, že sa nám stal vo všetkom okrem hriechu podobným, aby nás vykúpi pre večný život. Amen |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||