| Kázeň 20.04.2014
I. slávnosť veľkonočná – 2014 Bratia a sestry v Pánovi! Každý veľký Boží zásah nesie so sebou dôsledok pre človeka. Dobrý, alebo zlý. Podľa nášho postoja. Tak nesie so sebou vážny následok Vzkriesenie Pána. Podľa viery, alebo nevery. Prví kresťania z pohanov sa stretávali s novými skutočnosťami. Kým boli pohanmi, neverili vo vzkriesenie tela. Pohanské náuky sa z neho vysmievali. Viera v Ježiša, ktorú prijali, bola pritom postavená na Jeho obeti a vzkriesení. Niektorí z nich si ponechali starý názor na život po smrti, lebo sa nevedeli stotožniť s novým. V gréckom pohanskom svete panoval názor, že po smrti neexistuje nijaký telesný život. Len duše dobrých ľudí opustia žalár – telo a vystúpia do vyššieho sveta svetla, kde priam bohovia prebývajú. Pavol odmieta takúto vieru rovnako, ako vieru sadukajov, že nieto vzkriesenia. Jeho viera v Krista sa stotožnila s evanjeliom a dostala sa i do Kréda. Že bude vzkriesené telo, veď duša je nesmrteľná. Proti nevere vzkriesenia tela a posmrtný život, napísal do Korintu šesť následkov. Prvý hovorí, že ak nieto vzkriesenia, Kristus nebol vzkriesený. Druhý hovorí: ak nebolo vzkriesenia, naše kázanie je prázdne. Tretí: ak je prázdne naše kázanie, potom sú apoštolovia klamári. Štvrtý dôsledok: ak Kristus nebol vzkriesený, potom stále väzíme v hriechoch. Piaty dôsledok: ak Kristus nebol vzkriesený, veriaci, ktorí umreli nemajú večný život. A šiesty dôsledok nás potom radí medzi najúbohejších ľudí. Verím, že ani jeden z nich sa nevzťahuje na nás. Pretože sme v Kristovi našli spasenie a život večný. Báseň: Otče náš, ktorý si... Text: 1. Kor. 15, 19 – 28; Ale ak jedine v tomto živote máme nádej v Krista, tak sme najúbohejší zo všetkých ľudí. Ale Kristus bol vzkriesený z mŕtvych, prvotina z umretých. Lebo ako smrť skrze človeka, tak skrze človeka aj zmŕtvychvstanie; ako totiž všetci umierajú v Adamovi, tak všetci aj ožijú v Kristovi. Pravda, každý, keď príde rad na neho: ako prvotina Kristus, potom pri Jeho príchode tí, čo sú Kristovi, a potom bude koniec, keď odovzdá kráľovstvo Bohu a Otcovi, keď už zničil každé kniežatstvo, každú mocnosť a moc. Lebo On musí kraľovať, dokiaľ Mu nepoloží pod nohy všetkých nepriateľov. Ako posledný nepriateľ zničená bude smrť; veď všetko Jemu poddal pod nohy. Keď však hovorí, že všetko je poddané, je jasné, že všetko okrem Toho, ktorý Jemu všetko poddal. A keď Jemu všetko bude poddané, vtedy aj sám Syn poddá sa Tomu, ktorý Jemu všetko poddal, aby Boh bol všetko vo všetkom. Amen Sestry a bratia v Pánovi! Dnešným ránom znie radostný chválospev: Plesajme, kresťania,/ Kristus hrob zanecháva,/ hriech a smrť porazil/ a živý z hrobu vstáva./ Keby Pán nebol vstal,/ je márna naša viera,/ no vstal a kraľuje,/ Jeho je moc a sláva a sláva/ a sláva, čo nikdy neprestáva. Kým Veľký piatok znamenal porážku hriechu a smrti na kríži, otvorený hrob v nedeľné ráno znamená slávobránu Víťaza. Radosť všetkých v Krista veriacich je opodstatnená. Jeho víťazstvo je darom pre nás. Uistením, že smrť už nepanuje nad tými, za ktorých tiekla na Golgote krv Božieho Syna. So vzkrieseným Pánom sa stretol apoštol Pavel, ktorý prichádza k nám s hlbokým presvedčením: Ale Kristus bol vzkriesený z mŕtvych! 1. V Ňom sa aj nám stáva vzkriesenie skutočnosťou, 2. lebo On si svojich vytrhne zo smrti. Bratia a sestry v Pánu! Vzkriesenie Pánovo je pre Pavla istotou. Nielen preto, že sa s Ním osobne stretol, ale aj pre svedectvá ďalších dôveryhodných svedkov: Petra, dvanástich, Jakuba, viac ako päťsto bratov, z ktorých v Pavlovej dobe ešte mnohí žili, napokon sa zjavil jemu ako poslednému. Na základe overených skutočností zdôrazňuje apoštol Korinťanom: Ale Kristus bol vzkriesený z mŕtvych, prvotina z umretých. To dáva jemu i všetkým veriacim istotu vzkriesenia. Prvý spomedzi ľudí vstal z mŕtvych, aby viac neumrel. Jeho miesto je v nebi. Tam prevzal vládu nad všetkým stvoreným. Dostalo sa Mu oslávenia za dielo spásy od Pána Boha odpadnutého ľudského pokolenia. Bolo nedobrovoľne poddané hriechu a smrti vinou prvých ľudí. Pavol tu používa na ich pomenovanie meno Adam. Druhý človek Kristus napráva jeho chybu: Lebo ako smrť skrze človeka, tak skrze človeka aj zmŕtvychvstanie; ako totiž všetci umierajú v Adamovi, tak všetci aj ožijú v Kristovi. Kto prijal Božieho Syna za Spasiteľa, vzdal sa starého Adama, človeka poddaného hriechu, tomu sa vzkriesenie v Kristovi stáva skutočnosťou. Sestry a bratia v Pánovi! Pán Ježiš hovorí Židom, ktorí do Neho dorážali: Veru, veru, hovorím vám: Kto verí [vo mňa], má večný život. Na inom mieste zas hovorí: Ja ho vzkriesim v posledný deň. Pri hrobe Lazarovom utešuje jeho sestry, že má moc vzkriesiť z mŕtvych a aj to na Lazarovi dokáže. Pavel nepochybuje o slovách Vzkrieseného. Vie, že sú pravdivé Jeho slová. Aj na ňom samom sa tak dokázali zasľúbenia Pánove: Lebo neposlal Boh Syna na svet, aby odsúdil svet, ale aby ho spasil. Preto očakával svoje vytrhnutie z tela hriechu a ďakoval Bohu za milosť danú v Ježišovi Kristovi. Nezostaňme pri radosti veľkonočnej nedele. Utvrďme si dnes srdcia vierou vo Vzkrieseného. Prijmime z Jeho vzkriesenia istotu spasenia a večný život. Aby sa naplnil ten najväčší dôsledok obete Krista za nás: tí, čo sú Kristovi, všetci aj ožijú v Kristovi. Bez neho by naša viera nebola daromná. Amen |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||