| Kázeň 26.10.2014
19. nedeľa po Sv. Trojici - 2014 Suspírium: Bože, iba slovo Tvoje teší srdce mdlé a choré daj nech ono je nám liekom teraz i na veky vekov. Amen (A. Hajduk) Text: 2. Mojž. 34, 25 - 35; A on si vytesal dve kamenné dosky, ako boli prvé; keď Mojžiš včasráno vstal, vystúpil na vrch Sinaj, ako mu prikázal Hospodin, a vzal do rúk dve kamenné dosky. Hospodin zostúpil v oblaku, postavil sa tam k nemu a vyslovil meno: Hospodin. I prešiel Hospodin popred neho a volal: Hospodin, Hospodin, Boh milosrdný a ľútostivý, zhovievavý a hojný v milosti a vernosti, zachovávajúci priazeň tisícom, odpúšťajúci vinu, priestupok a hriech, ktorý však nenecháva bez trestu, ale trestá vinu otcov na synoch a na synoch synov až do tretieho a štvrtého pokolenia. Tu sa Mojžiš rýchlo sklonil k zemi, klaňal sa a povedal: Ak som našiel priazeň v Tvojich očiach, Pane, nech kráča môj Pán uprostred nás, lebo je to ľud tvrdohlavý; odpusť naše viny a hriechy a urob nás svojím vlastníctvom. On riekol: Hľa, ja uzavriem zmluvu. Pred všetkým tvojím ľudom urobím zázraky, ktoré sa nestali na celej zemi a u všetkých národov; všetok ľud, uprostred ktorého si, uvidí dielo Hospodinovo, lebo je hrozné, čo urobím s tebou. Amen Porušenie zmluvy je veľmi vážna vec. Je to dobrý dôvod na jej zrušenie, alebo dôvod na udelenie pokuty. Tak sa to robí v oblasti obchodu, politiky a práva. Súdne konanie za normálnych okolností vyhráva postihnutá strana a porušovateľ znáša následky. Spravodlivosti musí byť učinené zadosť. Apoštol Pavol píše do Ríma: Veď Božie kráľovstvo nie je jedenie a pitie, ale spravodlivosť, pokoj a radosť v Duchu Svätom. Kde je spravodlivosť, tam sa porušovanie zmluvy trestá. Rovnaké je to aj v Božom kráľovstve. Biblia hovorí, že trest za hriech je smrť. Najvyšší trest znamená koniec nádeje života v kráľovstve Božom. Kto zhrešil, nemá slávu Božiu. Jasne povedané, nemá nárok na slávu Božiu. Pritom ani nevieme kedy a ako hrešíme, prestupujeme Božiu vôľu. Pozrime na Mojžiša. Ľudu niesol vzácnu zmluvu z hory Choreb. Lenže netrpezlivý ľud nečakal na Mojžiša. Túžil po pokoji s Pánom Bohom a urobil si modlu, ktorej sa klaňal, aby si vyprosil pokoj s Pánom Bohom. Spáchal ťažký hriech. Na druhej strane Mojžiš vzplanul hnevom nad pohanským spôsobom ľudu a v horlivosti hodil o zem dosky zákona. Povedali by sme: urobil to v spravodlivom hneve a ospravedlnili by sme ho. Pán Boh to videl inak. Mojžiš musí znášať trest. Musí vytesať nové dosky, na ktoré Hospodin svojim prstom napíše opäť zákon. Čo nám ukazuje Obnova dosiek zákona? Predobraz Novej Zmluvy: 1. ak vidíme zvrchovanosť Hospodina, 2. cítime túžbu človeka po odpustení 3. a prijímame jedinečný dar Božej milosti. Bratia a sestry v Pánovi! Mojžiš vystupuje nanovo na Choreb. Koná podľa príkazu Pána Boha, Hospodina. Vykreše zo skaly nové dosky. Nemôže inak, lebo tak to prikázal zvrchovaný Boh. Keď som použil slovo zvrchovaný Pán Boh konfirmačnej príprave, jeden z konfirmandov sa ma opýtal: čo to slovo znamená. Povedal som mu, že to znamená Pána, ktorý má nad nami najvyššiu moc. Rozhoduje o našom živote i smrti a my nemáme nijakú možnosť zvrátiť Jeho rozhodnutie by malo byť pre nás záväzné, mali by sme Ho stále poslúchať. Takto koná Boží muž Mojžiš. Uznáva plnú moc Hospodina Pána nad sebou a očakáva na Jeho rozhodnutie. Vie, že spravil chybu, za ktorú môže niesť trest. Ak to tak cítil on, ktorý horlil za veci Božie, o čo viac by sme tak mali konať my, ktorí sa neraz správame ako Boží ľud pod horou Choreb. Sestry a bratia v Pánovi! Patriarcha Mojžiš má niečo dôležité navyše oproti ostatným z Božieho ľudu. Ukážeme si to na slovách prečítaného textu: „Hospodin zostúpil v oblaku, postavil sa tam k nemu a vyslovil meno: Hospodin. I prešiel Hospodin popred neho a volal: Hospodin, Hospodin, Boh milosrdný a ľútostivý, zhovievavý a hojný v milosti a vernosti, zachovávajúci priazeň tisícom, odpúšťajúci vinu, priestupok a hriech, ktorý však nenecháva bez trestu, ale trestá vinu otcov na synoch a na synoch synov až do tretieho a štvrtého pokolenia.“ Kralickí prekladatelia Biblie o týchto slovách hovoria, že ich mohol vysloviť rovnako Mojžiš, ako Pán Boh. Originál textu umožňuje obe možnosti. Väčšina prekladateľov ich vkladá do úst Božích. Ak ich však necháme v ústach Mojžiša, znejú nám ako boj kajúcnika o odpustenie hriechov. Mojžiš nimi bojuje tak, ako Abrahám v modlitbe za Sodomu a Gomoru. Vie, že bez odpustených hriechov nie je možná obnova dosiek zákona. Stojí pred Pánom Bohom ako odsúdenec, prosiaci o milosť. Odvahu jeho pokániu dáva vedomie, že Hospodin je milosrdný a ľútostivý, zhovievavý a hojný v milosti a vernosti, zachovávajúci priazeň tisícom, odpúšťajúci vinu. Verí a jeho viera víťazí. Bratia a sestry! Nie všetci takto veria a nie všetci prijímajú Božiu odpúšťajúcu lásku s radosťou. Napríklad prorok Jonáš nechcel zvestovať cestu pokánia Ninivčanom pre tento dôvod: „Ach, Hospodin, či som to nepovedal, kým som bol vo svojej krajine? Preto som chcel predtým ujsť do Taršíša, lebo som vedel, že ty si Boh milostivý, ľútostivý, zhovievavý a bohatý v dobrote. Ty oľutuješ pohromu.“ Obával sa, že pokánie Ninivčanov sa môže stať svedectvom proti Božiemu ľudu, ktorý sa nechcel kajať? Pre všetkých v Krista Pána veriacich, sú však Božie slová sladké ako med: „Hľa, ja uzavriem zmluvu. Pred všetkým tvojím ľudom urobím zázraky, ktoré sa nestali na celej zemi a u všetkých národov; všetok ľud, uprostred ktorého si, uvidí dielo Hospodinovo, lebo je hrozné, čo urobím s tebou.“ V Ježišovi Kristovi sa najviac prejavili tieto vlastnosti Božej lásky. V Ňom bola s nami obnovená Zmluva milosti. Každý, kto verí v Božieho Syna má večný život. Lebo pre neho je Boh v Ježišovi Kristovi milosrdný a ľútostivý, zhovievavý a hojný v milosti a vernosti, zachovávajúci priazeň tisícom, odpúšťajúci vinu. Zhrešil som a nemám slávy Božej. Moje hriechy ma odsudzujú na smrť. Ale Božou milosťou je mi skrze vieru daný večný život v Kristovi Ježišovi. Nemám nič iné a nemám nikoho iného okrem Neho, na čo a na koho sa odvolať pred Božím súdom. A nič iné si nežiadam, len aby som poznal Jeho a moc Jeho zmŕtvychvstania i účasť na Jeho utrpeniach. Beriem na seba podobu Jeho smrti, aby som tak dosiahol vzkriesenie z mŕtvych. Ó, daj mi prosím, Pane takú silnú vieru, aby Ťa nikdy nepustil. Amen |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||