| MOS Máj 2015 Ohrozená práca v cirkvi – Obnova Božieho ľudu NEHEMIÁŠ 4. Kapitola Úvod: Jeho modlitba bola vypočutá a bolo zrejmé, že plán pochádza od Boha. Keď to rozpovedal a dokázal, že má Božiu podporu ako aj podporu perzského kráľa, priamo sa prítomných opýtal, či chcú túto príležitosť využiť, vzchopiť sa a hradby postaviť. Prítomných vyzval: „Nože, postavme hradby Jeruzalema, aby sme neboli ďalej na posmech“ A ľud sa dal osloviť a Nehemiáš v osemnástom verši vyznáva „ A priložili ruky k dobrému dielu.“ Výstavba však neišla jednoducho, lebo boli vystavení útakon nepriateľov, ktorý ich spočiatku slovne ponižovali a sa z nich vysmievali. Tým končí 3. kapitola / Neh 4,1-3./ - prečítať z Biblie Situácia v Jeruzaleme sa začína vyhrocovať. Doteraz sme počuli o posmechu. S postupom prác na jeruzalemskom opevnení, ale rozhorčenie nepriateľa rastie. Keď vidia, že sa im nedarí zastaviť obnovu mestských hradieb výsmechom a znevažovaním, rozhodujú sa pre razantnejší zákrok. Jeruzalemu začína hroziť bezprostredné nebezpečenstvo. Nehemiáš so svojimi priateľmi reaguje rovnako, ako vtedy, keď sa po prvý raz dozvedel o ťažkostiach navrátilcov z babylonského zajatia. Vtedy sa najskôr modlil. Najskôr hovoril so svojim Bohom. Teraz, vo chvíli akútneho nebezpečenstva, koná rovnako. Neunáhľuje sa, nehľadá zbrklo akúkoľvek pomoc, ktorá by ho mohla napadnúť. Kľudne a pokorne otvára svoje srdce pred Hospodinom. Ale pri tom nekončí. Okrem modlitieb tiež začína stavať stráže. Dobre je nám známe kresťanské heslo: Ora et labora - modli sa a pracuj! Vystihuje veľkú biblickú pravdu. Pán Boh je pripravený na pomoc vo všetkých oblastiach ľudského života, ale tam, kde človek môže pracovať, čaká Pán Boh na našu spoluprácu. Pekne to vyjadril vo svojej básni aj M. Braxatoris – Sládkovičov: Modli sa a pracuj! Tak, hľa, múdrosť vraví, zapíš si ju každý do srdca do hlavy. Modli sa a pracuj! Obidvoje treba k zisku duchovného, telesného chleba. Modli sa a pracuj! Tak, hľa , múdrosť vraví. Zapíš si ju každý do srdca do hlavy! Určite ste v živote zažili situáciu, keď ste mali nejakú potrebu, potrebovali ste pomoc a prišli ste s prosbou za nejakým človekom a ten vám povedal "Budem sa za vás modliť." No vy ste potrebovali nie len jeho modlitbu, ale aj konkrétnu pomoc. A tak vám Pán poslal do cesty iného, ktorý nepovedal, iba zbožne, že sa za vás bude iba modliť, ale vám aj konkrétne pomohol a to v danej situácii bolo pre vás podstatnejšie. Veta prvého o modlitbe bola proste len zbožnou frázou. Ale zbožné frázy zabíjajú cirkev. Aj Nehemiáš mohol konať podobne, ako onen muž. Mohol povedať: "Dôverujeme nášmu Bohu. On nás ochráni. Nedovolí, aby jeho dielo bolo prerušené. My nebudeme robiť na ochranu našej práce nič." To je veľmi ľahká cesta. Mnoho dnešných ľudí to tak robí. Kto ale Pánu Bohu skutočne dôveruje, ten neskladá ruky do lona. Pán Boh v nás túži mať svojich spolupracovníkov. Otvorené nepriateľstvo Sanballata, Tobijáša a ich spojencov bolo zlou okolnosťou. Ešte horšie ale bolo, že sa k tomu pridali aj prvé príznaky pochybností medzi Izraelcami. Vo 4. verši čítame: / Neh 4,4./ - prečítať s Biblie V takýchto situáciách je treba maximálnu opatrnosť. Diabol nám môže ublížiť z vnútra, z našich vlastných radov, ďaleko viac, než zvonka. Tak to bolo aj v dobe Nehemiáša. Jedna zo satanových najlepších zbraní, ktoré proti Božiemu ľudu používa, je zastrašovanie. Niektorí judský robotníci prestávali veriť úspešnému dokončeniu diela. Iste sa tu prejavila aj nemalá únava, ktorá bola pochopiteľným dôsledkom tak obrovského pracovného vypätia. Neraz aj my v práci pre našu ECAV sme unavení – unavení možno z mnohých aktivít ktoré v CZ a cirkvi robíme a vidíme že efekt je malý, alebo nezodpovedá naším predstavám. Možno nás frustruje situácia v samotnej cirkvi – mnohé nezhody, nedorozumenia, viackoľajnosť a tak strácame odvahu či to má zmysel....Aj toto naše stretnutie môže byť dobrým Božím nástrojom, pre vzájomné povzbudenie, napomenutie, usmernenie, aby sme sa nevzdávali ale v práci vytrvali. Prečítať s biblie - /Neh 4,5-7./ Hrozba boja, ktorá zaznela už v 2. verši 4. kapitoly, dostáva konkrétnu a hrozivú podobu. Nepriatelia staviteľov hradieb pripravujú náhly ozbrojený úder. Chcú využiť moment prekvapenia, získať okamžitú prevahu a pobiť mnohých z robotníkov. Tým by sa, okrem zníženia počtu práceschopných Júdejcov, iste dosiahlo aj zastrašenie židovských navrátilcov a prekazenie diela. Nehemiáš a jeho spojenci sa ale o plánoch nepriateľov dozvedajú včas. Mnohí zo Židov, ktorí sa zrejme priamo nepodieľali na stavebnej činnosti, ale napriek tomu sympatizovali s Nehemiášovým hnutím obnovy, prichádzali varovať. Nie len raz, ale znovu a znovu. Akú stratégiu Nehemiáš príjme? Ako sa bude chrániť pred náhlym prepadnutím? Stavia ozbrojené stráže. Je si vedomý významu modlitieb, ale rovnako tak mu je jasné, že obranu Jeruzalema Hospodin zveril do jeho rúk a on nechce byť neposlušný. Nechce svoju zodpovednosť prenášať späť na Pána Boha. Práca bola rozsiahla a náročná na množstvo robotníkov. Chýbali ľudia, to poznáme aj zo súčasnej doby. Keď je treba stavať strážnu hliadku, sú sústredení predovšetkým na najdôležitejšie miesta. Nehemiáš postavil stráže na nechránené miesta okolo chrámu. Na ostatné časti mesta zrejme nestačilo síl, ale chrám musel byť chránený v každom prípade. Aj náš život dnes so sebou prináša mnohé ohrozenia. Čo chránime najskôr? Materiálne zaistenie našich rodín? Perspektívu kariéry? Dobrú povesť? Nehemiáš chránil chrám. Dobre rozpoznal, že na duchovnom zakotvení záleží najviac. Rozostavaniu stráží predchádzala modlitba. V modlitbe bola celá ochranná koncepcia zakotvená. Jej vlastná realizácia potom bola vecou aktivity širokého okruhu ľudí. Tých bolo treba povzbudiť, posilniť ich vieru. Biblický text pokračuje slovami: Prečítať s Biblie - / Neh 4,8./ Nebojte sa! Koľkokrát povedal tieto slová Pán Ježiš svojim učeníkom! Dodnes znejú cirkvi z Božích úst: Nebojte sa! Už dávny prorok Izaiáš zvestoval: Teraz toto hovorí Hospodin, tvoj stvoriteľ, Jákob, tvorca tvoj, Izrael: "Neboj sa, ja som ťa vykúpil, povolal som ťa tvojim menom, si môj. Ak pôjdeš cez vody, ja budem s tebou, ak pôjdeš cez rieky, nestrhne ťa prúd, ak pôjdeš ohňom, nespáliš sa, plameň ťa nepopáli. Lebo ja Hospodin som tvoj Boh, Svätý Izrael, tvoj Spasiteľ." / Iz 43,13a./ A Pán Ježiš upokojuje svojich poslucháčov a to je bezpochyby oslovenie cirkvi: Neboj sa malé stádočko, lebo zaľúbilo sa vášmu Otcovi dať vám kráľovstvo. / Lk 12,32./ Božie slovo vyzýva nielen k odvahe, ono tiež volá k dôvere a k činu. Nehemiáš hovorí "nebojte sa", ale súčasne v tej istej vete tiež: "Pamätajte na Panovníka Hospodina a bojujte!" Kresťanstvo, to nie sú ruky založené do lona. Viera v Pána Ježiša Krista kladie do ľudského srdca bázeň pred Kráľom neba i zeme a aj vedomie zodpovednosti za druhých ľudí. Bázeň pred Bohom zbavuje strachu z ľudí. Zodpovednosť pred Božou tvárou, to je silná motivácia k účinnému konaniu. Prečítať s Biblie - / Neh 4,9-11./ Nehemiášovi nepriatelia zisťujú, že ich plán náhleho prepadnutia judských pracovníkov nevyšiel. Boli určite sklamaní. Judejci sa naopak môžu radostne vracať ku svojmu dielu. Aj na ich strane ale dochádza ku zmene. Predovšetkým už nepracujú všetci súčasne. Polovica robotníkov stavia, polovica je pripravená ku ich obrane. Ale ani tí, ktorí pracujú, nepracujú so stopercentným nasadením. Pracujú len jednou rukou. V jednej ruke držia murársku naberačku, mohli by sme povedať obrazne, v druhej ruke majú meč. Jednou rukou opravujú hradby, druhá ruka je pripravená k boju. Dva nástroje, ktoré patria do rúk aj súčasných veriacich kresťanov. Murárska naberačka a meč Ducha. Ta murárska naberačka môže predstavovať práce, ktoré máme konať na zveľaďovaní cirkvi po stránke materiálnej, aby to čo sme zdedili po predkoch – kostoly, fary, školy, sociálne zariadenia, budovy, lesy, polia a pod....neschátrali, ale aby sme ich aj napriek materiálnym ťažkostiam zveľaďovali Rovnako tak potrebujeme držať meč Ducha. Tým mečom je Božie slovo, učenie našej ECAV, ktoré sami sebe bránime. Potrebujeme oboje. Murársku naberačku aj meč Ducha. Prečítať s Biblie - / Neh 4,12-14./ Judskí navrátilci teda konali dvojakú prácu: prácu murárov, aj prácu vojakov. Stavali a strážili. Vo dne i v noci. Zvuk poľnice ich mal zvolať na miesto ohrozenia, pretože dielo bolo rozľahlé. V Nehemiášovom pokyne znovu počujeme to dvoje, čo musí vždy stáť vedľa seba: Dôvera v Boha a ochota k nasadeniu vlastných síl. Náš Boh bude bojovať za nás, ale my sa nemôžeme zostať nečinne prizerať. Náš Boh bude bojovať za nás, ale my mu dáme k dispozícii seba. Viera v Boha, ale aj skutok ako dôkaz, že to so svojou vierou myslíme vážne. Prečítať s Biblie - / Neh 4,15-17./ Práca pokračuje napriek ťažkostiam. Práca na Božom diele rastie najrýchlejšie práve v ťažkých situáciách. Polovica mužov pracuje, polovica drží stráž. Nikto z nich neodpočíva, nikto neodkladá šaty. Všetko sa deje v stave stálej a úplnej pohotovosti. Na noc sa neodchádza domov. Vo dne, v noci trvá napätie, pretože trvá aj nebezpečenstvo. Nič nesmie zastaviť prácu na Božom diele. Záver: Aj súčasná cirkev žije v podobnej situácii. „ Preto bdejte, lebo nepoznáte dňa ani hodiny, kedy príde Syn človeka“/ Mt 25,13./, to je odkaz Pána Ježiša cirkvi. Raz príde a ukončí nielen trápenie sveta, ale aj možnosť záchrany pre všetkých, ktorí mu neodovzdali svoj život. To je burcujúce upozornenie cirkvi, ktorá ma niekedy tendenciu k sebauspokojenému podriemkavaniu. Pozor! Nepremárnite tento čas! „Preto nebuďte nerozumní, ale rozumejte čo je vôľa Pánova“/ Ef 5,16./ Toto volanie apoštola Pavla je naliehavou výzvou ku odvážne vyznávačskému životu každého veriaceho kresťana. Cirkev, teda každý, kto ku nej patrí, nesie zodpovednosť za tento svet. Pán Boh sa nás raz opýta, čo sme urobili pre záchranu svojich blížnych. Snažme sa preto o budovanie hradieb cirkvi tak ako Nehemiáš , aby raz o nás Pán Ježiš mohol vyznať:“ Správne dobrý a verný sluha, nad málom si bol verný, nad mnohým ťa ustanovím; vojdi v radosť svojho pána.“(Mt.25,21) Amen. |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||