O NÁS
Hlavná stránka
Nová webstránka
O nás
História
Štruktúra

ŽIVOT V ZBORE
Bohoslužby
Detská besiedka
Mládež a dorast
Biblické hodiny
Stredisko evanjel. Diakonie
Modlitebné spoločenstvo
Časopis Prameň
Cirkevná daň

AKTIVITY
Kázne
Audio kázne
Informačné listy
Zborový farár
Predstavujeme
Akcie
Naše talenty
Svedectvá, úvahy
SLUŽBA V KOSTOLE
Upratovanie v kostole
Konfirmandi

Kázeň 06.08.2017


8. nedeľa po Sv. Trojici

Piesne: 207, 203, 496 A.57

Kázeň: Mk 3, 20-22.31-35

 

Bratia a sestry!

Určite viacerým z nás dobre padne odísť počas leta a dovoleniek na pár dní či týždňov mimo nášho domova a najmä z prostredia práce a povinností. Ale po čase dáme za pravdu nášmu prísloviu: Všade dobre – doma najlepšie. Vystihuje to našu ľudskú túžbu po domove a zázemí. Každý človek túži mať domov, zázemie, priestor, kde môže byť sám sebou. Každý chce mať okolo seba blízkych ľudí, ktorí mu pomôžu, o ktorých sa môže oprieť – pri všedných starostiach, aj pri veľkých krízach. Ľudí, ktorých potrebuje a ktorí potrebujú jeho. Rodinu, ktorá by poskytovala ochranu, istotu, bezpodmienečné prijatie.

Žiaľ, takýto obraz rodiny je však pre mnohých iba zbožným prianím. V ostatnom čase sa takmer denne dozvedáme o fyzickom, slovnom i psychickom násilí v našich rodinách. O problémoch, ktoré tu síce stále boli, len sa o nich verejne a nahlas nehovorilo.

Veľmi často sú takémuto správaniu vystavené práve deti. Správanie svojich rodičov nedokážu vnímať kriticky. A to čo vidia doma, považujú za jediný správny model. A tak sa z negatívneho príkladu svojich rodičov učia, že viac ako argumenty a vzájomné rozhovory platí fyzická sila, alebo citové vydieranie, a podriadia sa tomu. Ak sú vystavené neprimeraným požiadavkám, očakávaniam, či poníženiam, nedovolia si obrátiť svoj hnev na rodičov, veď sa o ne starajú… Lenže časom začínajú trpieť pocitmi viny a mnohých to poznačí na celý život. A výsledok? V dospelosti sa mnohí z nich rozhodnú riešiť neporozumenia, krízy a konflikty rozvodom, iní do manželstva vstupovať nechcú. Tvrdia, že láska, porozumenie, ich každodenné rozhodnutie spolu ostať je pre nich dôležitejšie ako sobášny list.

 

Bratia a sestry, myslím si, že to, čo je pre dnešné rodiny, manželstvá, deti a mládež smerodajné, dávno nie sú definície, uznesenia a deklarácie toho, ako má kresťanská rodina vyzerať. Smerodajný, nasledovaniahodný je LEN osobný príklad. Schopnosť počúvať a porozumieť si navzájom. Ochota a odvaha prijímať, akceptovať – a áno, milovať toho, ktorý premýšľa a cíti inak ako ja. To je pre nás všetkých výzva. Evanjeliová výzva k tomu, aby sme sa s úctou a veľkorysosťou, ktorú tak radi očakávame od iných, začali správať vo svojich vlastných manželstvách, vo vzťahoch k rodičom, k deťom, a súrodencom. K tým, ktorí z rôznych príčin svoju vlastnú rodinu nemajú.

 

V prečítanom evanjeliu hovorí Ježiš o tom, čo robí rodinu rodinou, o čom je skutočné príbuzenstvo. Niekedy sú nám ľudia, s ktorými nie sme príbuzní, omnoho bližší, ako tí, ktorí nám majú byť nablízku ako príbuzní. Skutočné príbuzenstvo spočíva na spoločných zážitkoch, spoločných záujmoch, presvedčeniach, spoločných cieľoch.

V evanjeliu počujeme, že podľa členov vlastnej rodiny Ježiš blúzni. Je mimo, hovoria si a chcú Ho vziať domov a priviesť k rozumu. Na túto dobre mienenú pomoc nadväzuje vyjadrenie expertov v duchovnej službe - farizejov, ktorí prichádzajú z Jeruzalema do provincie, aby Ježiša sledovali, pozorovali a skúšali. Ich teologickým záverom je to, že Ježiš je vedený diablom. Členovia rodiny aj predstavitelia duchovenstva, teda tí, o ktorých by sme si mysleli, že Ho podporia, alebo aspoň vypočujú, Ježiša odmietajú. Zhodnú sa na odôvodnení: Je pomätený, trápny, je mimo.

 

Bratia a sestry, je nanajvýš pozoruhodné a dôležité že najstaršie evanjelium tieto obrazy nevynechalo, nezatajilo. Uvádzajú nás totiž do reality, ktorú sme si ako kresťania počas dvoch tisícročí prikrášľovali – vždy na niečí úkor.

Text, ktorý sme si prečítali, nás oslobodzuje od teoretického ideálu kresťanskej rodiny.

Dozvedáme sa, že rodina, v ktorej Ježiš vyrastal, nebola harmonickou. Vidíme matku, ktorá synovi nerozumie, súrodencov, ktorí sa za svojho brata hanbia. Čítame, že Ježiš svojej rodine odmieta poslušnosť. Nedá sa vtesnať do idylického obrazu vzorovej rodiny.

V tom je pre mnohých ľudí nádej, že aj vďaka týmto skúsenostiam nám Ježiš môže rozumieť: práve v tých najintímnejších, najdôvernejších súvislostiach, o ktorých nemôžeme hovoriť s hocikým, v ktorých nám nerozumie nikto, a kde niekedy nerozumieme sami sebe. Tu je Ježiš s nami – v tej obyčajnej každodennosti, v našich nenaplnených očakávaniach, v rôznych tlakoch a napätiach. Nežiada od nás falošnú pokoru, predstieranie, aby sme kvôli zachovaniu ideálu zachovali dekórum – a o tom, čo nás trápi a desí, mlčali.

 

To druhé, čo pre nás z textu vyplýva ako evanjelium, je to, že sa Ježiš nebojí ísť vlastnou cestou. Neobáva sa toho, že Ho budú považovať za zvláštneho, mnohí možno za čudáka. Má odvahu a dokáže ju. Ježiš sa neohne, nezlomí – ani pod tlakom tých, na mienke ktorých vždy záležalo a malo by záležať – pod tlakom rodiny a predstaviteľov náboženského života. Odváži sa byť jednotlivcom, ktorý hovorí sám za seba. Neprispôsobuje sa tomu, čo sa patrí a čo sa nepatrí, čo sa musí, čo sa smie. Vie, že za svoje rozhodnutia bude niesť dôsledky. Tým prirodzene podstupuje riziko, že ostane nepochopeným, zahanbeným, vylúčeným. Vie, prečo to robí.

 

Za takúto odvahu dnes, bratia a sestry, môžeme Bohu vďačiť pri každom človeku, ktorý sa neschováva za to, čo sa má a čo sa nemá – je ochotný a schopný dospieť, a skúmať ľudí, veci a dianie v aktuálnych súvislostiach.

 

Ochota odvážne, tvorivo a kriticky myslieť môže byť aj pre ľudí mimo cirkvi prejavom väčšej pokory a túžby po hľadaní a zachovaní skutočných hodnôt ako pre tých, ktorí sa za veriacich považujú, no o potrebných zmenách často iba hovoria. Aj ľudia, ktorí stoja „mimo“, túžia po domove, zázemí, rodine, aj po duchovnom rozmere života, po priestore, v ktorom by sa veci, ktoré sme ešte stále nepreskúmali alebo nezvládli, nezľahčovali a … nedémonizovali. Pretvárka, lož a faloš je najzhubnejšia v rodine a medzi veriacimi, v cirkvi. Ubližuje nám o to viac, o čo väčšie očakávania na tieto spoločenstvá máme.

 

Boh sa vo svojom milosrdenstve, vo svojej bezhraničnej, bezpodmienečnej láske zjavuje v jednotlivcovi. V Ježišovi, ktorý ostáva v mnohých zásadných okamihoch úplne sám. Nedá sa povedať, že samotu vyhľadáva. Ale ani sa jej nebráni. Ak si za svojimi slovami, svojím konaním stojí, musí trpieť a umierať. A tam zažíva úplnú opustenosť. Odcudzenie. Od ľudí a dokonca aj od Boha. Všetkým Ho však prevedie dôvera. Dôvera Otcovi, ktorá si na dobrý koniec počká.

Pojem rodiny rozširuje Ježiš z pokrvného príbuzenstva na tých, ktorí plnia Božiu vôľu. Vie, že o Božej vôli vedia mnohí pekne a veľa hovoriť. No to ešte vôbec neznamená, že ju rešpektujú. Tých, ktorí vyhlasujú, čo je Božia vôľa, a vedia presne, čo znamená, hlavne pre životy iných, je veľa. Tých, ktorí premýšľajú, ako viac Božej vôle, viac porozumenia, prijatia a lásky priniesť medzi ľudí v konkrétnej, svojej rodine, je ešte vždy málo.

 

Ale – a to je vyvrcholenie dnešného evanjelia – aj to málo, títo jednotlivci majú prístup k svätému tajomstvu! K pokladu, ktorý je ukrytý tam, kde by sme ho nehľadali: v každodennej námahe a tvorivosti obyčajného dňa. K perle, ktorá je taká vzácna, že pre ňu neváhajú obetovať svoje všetko – čas, peniaze, svoje pohodlie.

 

Drahí veriaci! Považovať sa za člena Božej rodiny nie je trúfalosť. Je to dar. Je to dedičstvo, ktoré sme si ničím nezaslúžili. Zaväzuje nás k tomu, aby sme z toho, čo prijmeme – zo slova a sviatostí aj skutočne žili. Tak dobre, ako sa len dá.

 

„Lebo kto činí vôľu Božiu, ten mi je bratom aj sestrou aj matkou.“ Amen.

AKTUÁLNE
Kontakty
Zborové oznamy
Fórum
Fotogaléria
Odkazy
Oznamy - nové

Oznamy